Met zijn nieuwe album keert Sir McCartney terug bij een EMI platenlabel — zes jaar nadat hij dat bedrijf verliet en het kenmerkte als ‘saai’.
De muzikant zal zijn volgende album, ‘New’ geheten, volgende maand uitbrengen en deze week is boven komen drijven dat het uitkomt op het Engelse label van Virgin EMI.
McCartney was eerder 45 jaar vaste klant bij EMI en dochterbedrijf Parlophone tot hij er in 2007 weg ging en ervoor koos om zijn ‘Memory Almost Full’ collectie te laten uitbrengen op een platenlabel dat verbonden is met koffieconcern Starbucks.
Sir Paul zei naderhand in een interview dat hij 'bevreesd' was voor afspraken met de platenbazen en dat de manier waarop het bedrijf met zijn muziek om ging 'symbolisch' was geworden voor de heersende 'sleur'. 'Iedereen maakte op den duur bij EMI deel uit van het meubilair. Ik was een bank, Coldplay een leunstoel', zei hij.
Sinds heeft hij gewerkt met concurrent en muzikale reus Universal, maar dat bedrijf kocht vervolgens EMI en vele van de daaraan verbonden platenlabels. Virgin EMI werd in maart van dit jaar opgezet door de herstructurering van deze labels en nu zal het bedrijf dus ‘New’ uit brengen op 14 oktober.
‘New’ wordt het eerste album met nieuw solo materiaal van Sir Paul sinds ‘Memory Almost Full’ en werd opgenomen in een aantal studio’s waaronder de Abbey Road Studios in Londen, alsmede op lokaties in Los Angeles en New York.
(Bron: belfasttelegraph.co.uk)
(Vert.: Marijke Snel)