Beatlesfanclub NL

Ringo Starr is de enige van de vier Beatles die niet als solo-artiest de top van de hitlijsten kon bereiken in zijn geboorteland Groot-Brittannië. Maar dit betekent  helemaal niet dat hij geen uitstekende nummers heeft gemaakt.

In feite, hoewel het grootste deel van zijn albums die ver van de andere Fab Fourleden gemaakt werden,  werd Ringo genegeerd en toch ... zitten er toch enkele pareltjes tussen. (Afgezien natuurlijk van een paar voor de hand liggende misbaksels die een comfortabel plekje  in de muzikale prullenbak verdienen:. En dan viseren we vooral Ringo 4th.)

Waar zullen we beginnen?
Hier zijn vijf aanbevolen vergeten pareltjes  van de muzikant, die officieel als Richard Starkey door het leven gaat  ...

'Loser's Lounge' (BEAUCOUPS of Blues, 1970): Achteraf gezien is dit album niet helemaal uit het niets ontstaan - ondanks de kille ontvangst door de fans aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Starr had zijn stem al geleend aan de  Beatlesnummers  'Honey Don’t' op 'Don’t Pass Me By'.
In de zangstem van  Starr zit humor en ze klinkt pathetisch, en ze leent  zich uitstekend voor country muziek, en dat is heel  duidelijk op zijn tweede solo release  'Loser's Lounge', een billenkletser, een  giller die perfect zou  passen in de folk periode van The Beatles in 1965.

Toch voelt Starr zich op zijn gemak en is  volkomen zichzelf. Hij  werkt samen met een all-star cast van artiesten uit Nashville  - Charlie Daniels, Dave Kirby, Pete Drake (die ook de productie op zich nam), Ben Keith, DJ Fontana en The Jordanaires - maar het duurde even voor de voormalige Beatle op de juiste golflengte zat . Tot Drake, die Starr had ontmoet  toen ze allebei meewerkten aan ‘All Things Must Pass’, het triple-album van  George Harrison, zei: 'Hoss, als je niet snel in gang schiet dan kom ik tot daar en kom eens flink op uw tenen trappen. '

Als 'Loser's Lounge'  een indicatie zou zijn, Starr liep daar buiten met zijn tenen volledig in orde.

'HARRY'S SONG' (LIVERPOOL 8, 2008): Heeft alles wat je verwacht van een Ringo Starr-nummer. Dat wil zeggen, een Beatlesque nummer zonder te hard te proberen om er een te zijn. Opgedragen aan Harry Nilsson, de gekke genie  - muzikaal medewerker en drinkebroer van John Lennon. Nilsson stierf in 1994.

Ringo werd  gesteund door drie van de belangrijkste songwriters uit de muziekgeschiedenis maar het aandeel van Starr wordt vaak onderschat — bij het nummer  'Harry's Song' bloeit hij volledig open. Het begint met en  speelse gitaarriff waarvan Lennon gek was, hij struikelt over een bijzettafeltje tijdens  het geluid van een  Vaudeville koor dat regelrecht uit het playbook van McCartney komt, gaat dan vlotjes mee in het psychedelische van George, schakelt dan over op en vrolijke afwerking die bijna overeenkomt met een  utopisch slaapliedje dat geassocieerd wordt met de middenperiode van The Beatles.
Dit stukje zeemzoete folky pop is echt op maat gesneden voor Ringo.

'She’s about a mover' (OLD WAVE, 1983): Dit nummer is een van de weinige op het album, dat overeenkomt met wat de onstuimige, rebelse titel ‘Old Wave’ leek te beloven: Het is een rockabilly giller. In het begin, toch.

Na een  paar rauwe minuten, met inbegrip van een getande gitaarsolo van producent, co-schrijver en  toekomstige schoonbroer Joe Walsh, schakelt 'She’s about a mover' plotseling over op een werkelijk schitterende jazzmelodie - compleet met  het geluid van een tuba. Starr klinkt, eindelijk, alsof hij weer plezier heeft na de lange donkere periode die hij doorworstelde na de vreselijke moord op John Lennon
.
Hij was verhuisd naar de voormalige woning van Lennon, die Starr van zijn voormalige Beatlesmaatje gekocht had in de vroege jaren 70, en deed het grootste deel van de opname voor Old Wave in zijn eigen omgebouwde studio. Maar hij had, tegen die tijd, geen label meer en het album werd stukje bij beetje uitgegeven op verschillende imprints wereldwijd. Old Wave zou het laatste studio-album van  Ringo zijn  tot 1992. Hij had  tijd nodig.

'King of Broken Hearts' (VERTICAL MAN, 1998): Starr heeft, sinds de dood van Harrison in 2002,  een aantal liefdevolle nummers geschreven als erbetoon aan zijn overleden  vriend - in 2003 maakte hij ‘Never Without You ', met Eric Clapton.  Toch ben ik niet zeker of deze laattijdige samenwerking niet eerder een verklaring is voor de kameraadschap die dit paar altijd al hadden in de  schaduw van hun meer bekende bandleden.

Starr, McCartney en Harrison  kwamen samen om een paar verloren Lennon tracks te voltooien voor de Anthology-serie,  Starr vond 'King of Broken Hearts' terug en bracht het met een onverbloemd enthousiasme, een van  de dingen waarom  we  zo van Starr hielden bij The Beatles. Het klinkt  als een botsing tussen 'Strawberry Fields Forever' en 'Act Naturally'.

Je hebt Harrison die een huilende slide brengt, terwijl producer Mark Hudson's Beatles-geïnspireerde strings geeft  in 'King of Broken Hearts' en dat doet ons naar adem happen en zwijmelen. Beide zouden Ringo naar de achtergrond verdringen maar in plaats daar van neemt hij de uitdaging aan en brengt het nummer met golven van intens verdriet. Het is een bovenstebeste prestatie.

'Walk With You'(Y-NOT, 2010): Een duet met collega-bandlid Paul McCartney. Hier hoor je de vriendelijke  Starr smelten, je hoort melancholie — een beetje tegengesteld aan zijn jeugdige optreden als lid van de Fab Four. In dit nummer hoor je een volwassen Starr maar eentje met een donker kantje.
Het vocale werk van  McCartney is een contrapunt, hij kiest de grote weg, terwijl Star zich er naast en onder tussenwringt. Paul was in eerste instantie uitgenodigd om de baspartij toe te voegen in het  soms oppervlakkige 'Peace Dream'(een samenwerking tussen Starr en de legendarische componist en arrangeur Van Dyke Parks), maar hij werd getroffen door Pauls' vocale 'Walk With You.' - Een snelle ademhaling achter Ringo, het klinkt als een echo maar is maar een bijkomstigheid - herinnert aan hun frisse, offbeat Abbey Road constructies. Alleen  zijn er de  zachte randjes die te maken hebben met hun leeftijd en met verlies.
Door eindelijk samen te zingen zonder de andere helft van The Beatles maken ze een gewaagde sprong in het diep. Ze zijn gelukkig. Zij zingen samen maar voelen het gemis van twee vrienden.

(Bron: somethingelsereviews.com)
(Vert.: Janien Nuijten-Colans)


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
669830