De foto laat mooi zien hoe aanstekelijk jongensachtig de Beatles waren voordat ze gingen protesteren tegen de Vietnamoorlog en werden gegrepen door oosterse zienswijzen.
Een huwelijksreis als het verlengde van een speelse jeugd in plaats van het begin van volwassenheid. Ze maakten ook niet voor niets een film waarin ze alleen maar renden, sprongen, stilstonden en lol hadden.
Pattie Boyd, een rockmeid die later met Eric Clapton trouwde en ook nog vergeefs werd nagezeten door Mick Jagger, leek wel een playmate. Ze wilde graag model worden en voldeed in bijna alle opzichten aan het schoonheidsideaal van de jaren’60, al deden haar vooruitstekende voortanden daar enige afbreuk aan. George vroeg haar ten huwelijk zo gauw ze kennismaakten, en toen ze dat afwees nodigde hij haar maar uit voor een etentje. Op dit strand op Barbados wringen ze zich niet in Kama Sutrabochten. Ze streelt George’s rug als een kind en leest zijn gezicht alsof ze een baby is die de wereld voor het eerst ontcijfert. Hij geniet duidelijk van haar aanraking, sluit zijn ogen om daarin op te gaan, maar het is geen erotische contact en de wollen trui maakt het helemaal onschuldig. Verstrengeld lijken ze samen wel een merkwaardig zeemonster, verwant aan de veelarmige octopus.
De aanrollende golven doen misschien denken aan een minder onschuldig samenzijn. De pasgeboren Venus van Botticelli drijft ook op zo’n bed van schuim, dat volgens de Griekse overlevering bestond uit sperma afkomstig van een afgehakt godentestikel. George tilt Pattie op uit het slijk, maar zijn knieën zijn besmeurd; hun huwelijksreis leidt hen naar de oceaan, de vruchtbare bron van alle leven.
Er is een naschrift. Een andere foto van een getrouwde Beatle, genomen in een veel roeriger tijd en die het einde van de Beatles markeert: Annie Leibovitz's opname van een naakte John Lennon die zich in foetushouding aan een volledig aangeklede Yoko Ono vastklampt. Waar Pattie een is met George, ligt zij roerloos en passief op bed. Enkele uren na de sessie in hun eigen appartement in New York, in December 1980, werd Lennon voor zijn huis doodgeschoten. Foto’s zijn zo waardevol omdat ze voor altijd iets vastleggen van zaken die slechts tijdelijk duren, ook als dat een huwelijk of een leven is.
(Bron: guardian.co.uk)
(Vert. Frank Kremer)