DE HOES
De typische Belgische fotohoes uit de jaren zestig is gedrukt in drie kleuren en bestaat uit een vel papier dat twee keer zo groot is als een single. Het is in het midden dubbel gevouwen en er zit een plastic hoes omheen. Beide kanten van de hoes zijn identiek en tonen een foto of tekening van de Beatles, de naam van de groep, beide liedjestitels, het nummer van uitgave en een zeer karakteristiek logo. Dit logo, dat ook gebruikt werd in andere landen als Noorwegen, Denemarken en Zweden, is een in twee gelijke stukken verdeeld rechthoek. Aan de rechterkant staat het EMI-logo en de tekst “The greatest recording organisation in the world.” Het linker vak bevat het Parlophone-logo en de tekst “Trade mark of the Parlophone Co. Ltd. – One of the EMI group of companies”.
Vanaf “All You Need Is Love” is deze tekst gewijzigd in “Trade mark of the Gramophone Co. Ltd” enzovoorts.
Gelijktijdig verdween de zwarte achtergrond bij dit logo en werden de hoeken van het vak om het logo afgerond.
Belgische afbeeldinghoezen voor lokaal geperste singles werden geproduceerd door drukkers al Werla in Mechelen, De Jonge, Van Neck en Arte-Print in Brussel. In tegenstelling tot Belgische hoezen van andere maatschappijen vermelde EMI nooit de naam van de drukker.
Benoît Huysens haalt op hoe hij vroeger afbeeldinghoezen maakte voor EMI-artiesten als Salvatore Adamo, de Franse rocker Dick Rivers, Richard Anthony, Julien Clerc en… The Beatles.
Hij werkte aan zijn kantoor op de marketingafdeling van EMI in Brussel.
“We gebruikten gewoon foto’s of tekeningen die beschikbaar waren, versneden ze en plakten ze samen. We voegden de naam van de artiesten toe en de titelsongs in Letraset.Ik kan me geen instructies of tussenkomsten herinneren uit het Verenigd Koninkrijk. We deden gewoon wat wij dachten dat het beste was voor onze markt.Vaak drukten we meer hoezen dan singles. Dat verklaart waarom het niet ongebruikelijk is om singles te vinden met een Belgische hoes die gemaakt zijn in Nederland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk.”
Dit resulteerde ook in een aantal curieuze mismatches tussen de gebruikte foto voor de hoes en de bijbehorende single. Het meest treffende voorbeeld is de Belgische hoes voor de single “Help!”. Er staat een foto op die gemaakt is tijdens het maken van de film… “A Hard Day’s Night”. Heel vaak was de gebruikte foto een jaar oud. Voor The Beatles en hun publiek betekende dat een lichtjaar verschil.