Beatlesfanclub NL

Londen, Los Angeles, Dublin, Washington DC, Seattle, San Francisco, Atlanta, Memphis, Dallas, Minneapolis en andere steden in de VS en over de hele wereld maken zich op voor de eerste Everyone Matters Day op 2 april, en Sir Paul McCartney heeft de #IAM-campagne gestart met zijn selfie: "IK BEN EEN SCOUSER."

#IAM wil bekrachtigen en erkennen Wie Wij Zijn, Zoals We Zijn, als onderdeel van de wereldwijde campagne Everyone Matters. Deze campagne wil prominenten, organisaties, plaatselijke overheden, scholen en wereldburgers samenbrengen en ze de gedachte laten onderschrijven dat iedereen het recht heeft op waardigheid en respect, en dat we mogen zijn wie ze zijn zonder oordeel, schaamte of kritiek - inclusief van onszelf.

De campagne is in 2012 gestart, en Sir Paul McCartney is een van de eerste wereldwijd-bekende personen die de snel uitbreidende campagne voor waardigheid en respect ondersteunt. Het motiverende citaat dat hij heeft gedoneerd aan de campagne was een bekend regeltje: Live and let live, van het Wings-nummer Live and Let Die uit 1973, dat de titelmuziek was van de James Bond film met dezelfde naam. "Live and let live" vat de boodschap van Everyone Matters goed samen.

Everyone Matters is een cultureel fenomeen dat via social media en onder de mensen snel groeit met 165.000 volgers op Facebook en 70 miljoen hits op Google.

Zo'n 75 tot 100 scholen in de VS en elders hebben dit jaar en vorige jaar een "Everyone Matters Day" georganiseerd, veelal op 2 april.  Verschillende activiteiten zijn de "Ik Ben!" Trots-op-mezelf-fototent en videomuur, waar studenten borden ophoog houden waarop staat geschreven wat ze over zichzelf bekrachtigen; de "24-uurs-uitdaging", om een dag lang niemand te beoordelen; en de "Laat beoordeling los-boom", waarin studenten de scheldnamen die ze ooit te horen kregen of zelf gebruikten voor anderen ophangen en dan "loslaten", of de "Vriendelijkheidsboom", waarin daden van vriendelijkheid worden gehangen. 

De steden en staten die deelnemen aan de eerste wereldwijde " Everyone Matters Day", www.everyonemattersday.com, zijn Londen, Dublin, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Dallas, Washington DC, Atlanta, Minneapolis, Memphis, Portland, Phoenix, Denver en de staat Maine.

Op 2 april 2014 zullen mensen wereldwijd hun selfies uploaden op social media om wat dan ook over zichzelf te bevestigen, van een persoonlijkheidskenmerk tot aan wat ze leuk vinden, waar ze wonen, etnische afstamming, seksuele geaardheid, religie. Iets dat zegt wie ze zijn, zoals ze zijn. De gelijktijdige actie is #WhyYouMatter en #YouMatter2Me, om te onderschrijven en te bevestigen aan anderen wie ze zijn.

Wereldwijde grootheden die de humanitaire boodschap van Everyone Matters ondersteunen en persoonlijke verklaringen voor de campagne hebben geschreven, zijn: Sir Paul McCartney, Ellen DeGeneres, George Clooney, Colin Powell, Zijne Heiligheid de Dalai Lama, Nicole Kidman, Daniel Craig, de Londense burgemeester Boris Johnson, aartsbisschop Desmond Tutu, Mary Tyler Moore, Christina Aguilera en vele andere beroemdheden. 

De macht en het succes van Everyone Matters is de humanistische, universele maar toch persoonlijke aanpak. De campagne pleit voor ieders recht om te zijn wie ze zijn, ongeacht geslacht, leeftijd, gewicht, huidskleur, godsdienst, etnische afstamming, seksuele geaardheid, fysieke beperkingen, in combinatie met de boodschap die trots in identiteit bekrachtigt.

Toonaangevende organisaties die Everyone Matters ondersteunen zijn onder andere de Special Olympics, The Desmond Tutu Peace Center, de vereniging van Amerikaanse hogescholen en universiteiten, NAACP, nationale vereniging van Amerikaanse middelbare schoolhoofden, het Museum van Tolerantie, de vereniging van Amerikaanse mensen met een handicaps, de Amerikaanse nationale organisatie voor vrouwen, UN vrouwen nationale Comité Verenigde Staten, GLAAD, The Trevor Project, de Mensenrechtenorganisatie, USC Shoah Foundation Institute, USC, Studentenzaken, Gelijkheid Nu, de nationale Spaanse media coalitie, ATHIN LINE Campaign van MTV, nationale partnerschap voor vrouwen & gezinnen, Aziatisch-Amerikaanse Justitie Center, en het netwerk nationale katholieke sociale rechtvaardigheid.

De Everyone Matters-campagne werd opgezet door sociaal ondernemer en journalist HeathCliff Rothman, wiens vorige maatschappelijk campagne via social media Film Your Issue (FYI) was. FYI was een korte filmwedstrijd waaraan mediamensen en juristen meewerkten, zoals Senator Barack Obama, Walter Cronkite, George Clooney, Anderson Cooper, Tom Brokaw, Philip Seymour Hoffman, evenals YouTube, Microsoft, Yahoo!, MSNBC, MySpace, AOL, MTV en anderen.

(Bron: looktothestars.org)
(Verty.: Liesbeth te Boekhorst)

 


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
682760