'Magical Mystery Tour' is meer gefocust dan 'Crossfire Hurricane' door het centraal stellen van een jaar en van een project.
Vorig jaar zag de Emmy-categorie 'Non-fictie van uitzonderlijke kwaliteit' een nek-aan-nekrace tussen George Harrison en Paul Simon die gewonnen werd door Martin Scorseses 'George Harrison: Living in the Material World' binnen de categorie waarin ook Joe Berlingers 'Paul Simon’s Graceland Journey: Under African Skies' genomineerd was. Zou de strijd tussen de Beatles en de Rolling Stones niet nog mooier zijn? Dat is tenslotte een heel lang bestaande rivaliteit zoals Keith Richards uitlegt in de Stonesdocumentaire 'Crossfire Hurricane' als hij vertelt hoe manager Andrew Loog Oldham voortdurend de groep positioneerde als rivaal van de Fab Four. 'De Beatles hadden de heldenrol' zegt Richards. 'Dus wat bleef erover? De schurkenrol.'De schurken kunnen mogelijk de strijd met de helden aangaan tijdens de Emmy’s van dit jaar met het door Brett Morgen geregisseerde 'Crossfire Hurricane' dat deel uitmaakt van de altijd geweldige documentairelijst van HBO en de concurrentie aangaat met PBS’s 'Great Performances' documentaire 'Magical Mystery Tour Revisited' die een inkijk geeft in de tv-film uit 1967 van de Beatles die op grote schaal afgekraakt werd in het Verenigd Koninkrijk en niet eens uitgezonden is in de Verenigde Staten.
'Crossfire' heeft betrekking op veel meer verschillende onderwerpen en maakt gebruik van oud beeldmateriaal en nieuwe interviews met de bandleden Richards, Mick Jagger, Charlie Watts en Ron Wood en oud-bandleden Bill Wyman en Mick Taylor (van wie, op dringend verzoek van de Stones alleen geluidsmateriaal opgenomen is) die het over de band hebben vanaf hun begin tot in de late jaren ’70 met een beetje teleurgesteld klinkende Jagger die verklaart 'Wij zijn van onaanvaardbaar veranderd in totaal geaccepteerd.' Er wordt echter niet veel verteld over hoe de Stones hun nummers schreven of opnamen; geproduceerd door Jagger en Victoria Pearlman en door eindproducenten Richards, Wood en Watts gaat het meer over culturele invloed dan dat het een muzikaal inkijkje geeft.
'Magical Mystery Tour' is veel meer gefocust en draait volledig om een enkel jaar en een enkel project — maar net als de Stonesfilm, gaat the allemaal over de Beatles als aanzetters tot en trendsetters van sociale en culturele verandering. Het intrigerende is dat de originele 'Magical Mystery Tour'-film gezien werd als de eerste misstap van de band, dus de documentaire van regisseur Francis Hanly gaat in ieder geval deels over een band die de top van de berg bereikt had terwijl ze iets aan het doen zijn dat hen er als ‘fools on the hill’ deed uitzien. Paul McCartney, die algemeen gezien wordt als de drijvende kracht achter 'MMT' verdedigt het als ‘avant-gardistisch’ in nieuwe interviews en dat doen bewonderaars als Scorsese, Peter Fonda en Terry Gilliam ook in oud beeldmateriaal; George Harrison is er wat onduidelijker over en een beetje laatdunkend.
Tot de andere muziekdocumentaires met een kans op nominatie behoren Beyonce’s 'Life Is but a Dream' waarvan ze mederegissseur was en Alison Ellwood’s tweedelige, drie uur lang durende 'History of the Eagles' deel van Showtime. Maar wees eerlijk, wie wil niet de afrekening zien van Lennon & McCartney met Jagger & Richards?
(bron: amazonaws.com)
(vertaling: Jolanda van der Lee)