Een Steinway-vleugel uit 1877, die door de groten van Motown in de gloriedagen van het label in de zestiger jaren werd gebruikt, is na een restauratie met hulp van Paul McCartney weer terug in Detroit lieten officials afgelopen maandag weten.
Technici van Steinway zullen het instrument, dat bijna 3 meter lang is en vervaardigd is van palissanderhout uit de Victoriaanse tijd, in de middag afleveren bij het gebouw van Hitsville U.S.A. liet museumdirecteur Robin Terry in een eerste reactie weten aan The Associated Press.
McCartney had de directie van het museum na een concert in 2011 te Detroit laten weten dat hij wilde helpen bij de restauratie nadat hij erachter was gekomen dat het historische instrument niet meer te bespelen was. Tijdens een bezoek aan het museum speelde McCartney even op een andere piano met een bordje erop: Niet aanraken s.v.p. Hij maakte zijn excuses maar gaf toe dat hij zich eigenlijk niet had kunnen bedwingen. Maar bij de Steinway in Studio A lag het anders: Daar was het niet het bordje op de toetsen dat hem het spelen belette maar de verregaand slechte staat van het instrument.
Het werk aan de vleugel werd vorig jaar in augustus afgerond en de ex-Beatle bespeelde hem samen met de oprichter van Motown, Berry Gordy, in september vorig jaar tijdens een liefdadigheidsconcert in de Steinway Hall te New York City..
Vanaf heden zal de vleugel weer te zien zijn in de beroemde studio A van Hitsville USA.
Het instrument maakte zijn entree bij Motown toen het label in 1967 Golden World Records overnam. De uitbreiding van de opnamefaciliteiten, later omgedoopt tot Motown Studio B, werd dankbaar in gebruik genomen door musici en songwriters om materiaal te schrijven voor artiesten als Stevie Wonder, Marvin Gaye en de andere reuzen uit de Motownstal.
Om de terugkeer van de vleugel te vieren nodigt de museumdirectie het publiek uit om op 25 april ter gelegenheid van Esther Gordy Edwards Community Day het museum gratis te bezoeken. Esther Gordy heeft in 1985, als oudere zus van de Motownchef Berry Gordy, het Motownmuseum opgericht.
De huidige directeur van het museum, Robin Terry, gaf te kennen dat ze meer dan verheugd is om de vleugel weer op het oude nest te kunnen verwelkomen: Het instrument maakt deel uit van onze kostbare verzameling historisch materiaal waarmee het verhaal van Motown wordt verteld en we zullen hem gebruiken om jonge mensen uit Detroit te onderwijzen in de legendarische geschiedenis van hun stad om daarmee dat verhaal voor de komende generaties veilig te stellen; ja, we zijn dolblij dat onze baby weer thuis is' vertelde ze A.P.
De vleugel is volledig teruggebracht tot de professionele opnamekwaliteit, vervolgde Terry. Het inwendige met zijn klankbord en al die toetsen, hamertjes, stempennen en snaren is volledig hersteld. Wel is, om de authenticiteit te bewaren, de ombouw volledig in de oude staat gelaten. Alleen de poten, die niet origineel bleken, zijn vervangen. Verder hebben we de snaren en hamers die al te veel versleten waren achtergehouden om ze elders in het museum ten toon te kunnen stellen.
Ondanks de conditie waarin de vleugel ter revisie bij Steinway in New York werd aangeboden beschreef een technicus hem volgens Terry als het fijnste instrument waar ze ooit aan gewerkt hadden. En een andere, vertelde ze, luisterde ernaar om vast te stellen dat volgens hem de vleugel elke vergelijking met welke concertvleugel dan ook moeiteloos kon doorstaan.
Hoewel in het museum het behoud van historisch materiaal voor alles gaat houdt dat volgens Terry niet in dat het gerestaureerde instrument nu voor altijd onder een glazen stolp zal worden bewaard: Voor speciale gasten zoals de heer McCartney die hun sporen verdiend hebben wordt graag een uitzondering gemaakt want als als we iets van dit alles geleerd hebben dan is het wel dat een instrument als dit bespeeld moet worden, zei Terry, als achternicht van Berry Gordy. Onze politiek was er voorheen op gericht om er niet op te spelen en ons te beperken tot bescherming en behoud. Dat nu is verkeerd gebleken. Het beste behoud schuilt juist in het gebruik!
(bron: huffingtonpost.com)
(Vert.: Klaas Schoehuijs)