De platenmaatschappij wil de wereldberoemde opnamestudio verkopen om zo de enorme schuldenlast te verminderen.
EMI hoopt 30 miljoen £ (45 miljoen euro) te krijgen voor de verkoop van de wereldberoemde Abbey Road Studios die gelegen zijn in St John’s Wood in Londen.
De Gramophone Company bouwde de opnamestudios in 1931, hetzelfde jaar waarin het samensmolt met Columbia International Ltd en zo uitgroeide tot EMI. De opnamestudios werden legendarisch beroemd door de jaren heen omdat ze ’s werelds beste muzikanten over de vloer kregen.
Sir Edward Elgar opende de opnamestudio’s met de opname van zijn eigen ‘Land of Hope of Glory’. In het daaropvolgende jaar, 1932, nam hij er zijn bekende ‘Violin Concerto’ op, samen met de 16-jarige Yehudi Menuhin.
Andere klassiek geschoolde artiesten die door de jaren naar Abbey Road voor opnames kwamen zijn onder andere Artur Schnabel, die er zijn legendarische opnames maakte van alle 32 Sonates van Beethoven, en de wereldbekende sopraan Elisabeth Schwarzkopf, alsook Herbert von Karajan en Sir John Barbirolli.
Met de komst van de popmuziek, waren het The Beatles die hielpen om Abbey Road op de kaart te plaatsen. Ze namen er tussen 1962 en 1969 bijna al hun albums op in Studio 2. Hun laatste album kreeg zelfs de naam ‘Abbey Road’.
Abbey Road blijft ’s werelds grootste opnamestudio. In Studio 1 kan een 100 koppig orkest samen met een 100 koppig koor opnames maken. Maar de nieuwe technologische ontwikkelingen in de digitale opnames, samen met de goedkopere concurrenten in het buitenland, maken het voor de platenmaatschappij steeds moeilijker, zoniet onmogelijk, om de opnamestudio te behouden. Terra Firma, eigenaar van EMI, vroeg aan de investeerders 150 miljoen £ (225 miljoen euro) om het faillissement van het bedrijf te kunnen tegen houden, na het enorme verlies in 2009.
Sinds de aankondiging van de verkoop, hebben honderden Abbey Road-fans bij National Trust (Nationaal Erfgoed) er op aangedrongen om de opnamestudio als nationaal erfgoed te klasseren. ‘Het gebeurt uiterst zelden dat het publiek ons suggereert om een gebouw op te nemen als erfgoed’, zegt National Trust in The Times. ‘Abbey Road blijkt een speciaal plekje te hebben in de harten van velen — het is daarom ook dat we rond vragen of een campagne opzetten wenselijk is, en haalbaar.’
(bron: classical-music.com)
(vert: janien Nuijten-colans)