Michael Cheney, een professor aan de Universiteit van Illinois in Springfield, is geen nieuwkomer op het gebied van onderwijs via de computer.
Hij herinnert zich PLATO (Programmed Logic for Automated Teaching Operations), het systeem van de Universiteit van Illinois dat werd ontwikkeld in de jaren zestig en dat de nodige veranderingen heeft ondergaan. Hoewel het PLATO-systeem zoals Cheney, 60, zich herinnert ‘400 draden had die overal naartoe liepen’, werd het idee om technologie te gebruiken voor het onderwijs geboren met dat systeem, zo zei hij.
Het probleem met online leren is dat studenten verschillende studiemethodes gebruiken, dus dat er verschillende manieren ontwikkeld moet worden, zei Cheney. “Mondeling is een methode. Maar omdat ik niet weg ben van audioboeken, omdat ik moe word van het luisteren na 25 minuten, bedacht ik dat het voor studenten hetzelfde zou zijn," zei hij. Cheney besloot dat drie tot vijf minuten de ideale lengte was voor de podcasts die hij de studenten aanbood. En als kind van de jaren zestig, richtte hij zijn blik op de iconische Beatles voor zijn podcasts. Maar de Beatlesgeschiedenis — en niet hun muziek — is wat hij gebruikte. “We behandelen onderwerpen als ‘Waarom Liverpool?’ en ‘Wat is skiffle?’ naast andere lessen. Cheney wijdde zelfs een vier minuten durende podcast aan de ‘Paul is dood’-mythe uit de jaren zestig.
Aan het eind van 2010 was Cheney’s Beatles-podcast serie de twee na meest gedownloade podcast van iTunes U, een dienst van Apple die gratis onderwijsmateriaal aanbiedt aan studenten en andere geïnteresseerden.
(Bron: pjstar.com)
(Vert.: Laura Alblas)