Voordat hij een Beatle en politiek activist was, was John Lennon een kunstenaar.
Veel van zijn latere werken in verband met liefde, vrede en het leven met zijn vrouw Yoko Ono en hun zoon, Sean, zijn te bezichtigen en zijn ook te koop tijdens de tentoonstelling 'The Art of John Lennon,’ waarvan de opening vandaag plaats heeft en die open blijft tot en met zondag in de Love Champ Gallery in Studio City.
De toegang is gratis, en er zullen veel afdrukken in pen en inkt van Lennon uit de jaren 60 en 70, maar wel in beperkte oplage, tentoongesteld worden.
'Hij kon heel snel een schets op papier zetten die een diepere betekenis had, en wanneer mensen naar de tentoonstelling komen krijgen ze echt inzicht in de echte John Lennon door zijn kunstwerken', zegt Paul Jillson, eigenaar van Pacific Edge Gallery in Laguna Beach en co-curator van de reizende tentoonstelling.
De steeds evoluerende show, nu in zijn 21e jaar (met de volledige medewerking van het genootschap Ono en Lennon-erfenis), bevat meer dan 120 zeefdrukken, gesigneerde litho’s en handgeschreven songteksten en een portefeuille van 15 'Bag One' litho's, elk afzonderlijk met de hand gesigneerd.
Lennon begon met het maken van kunst als kleine jongen. Hij bleef tijdens zijn tienerjaren tekenen en ging ook naar de kunstacademie.
Op het hoogtepunt van Beatlemania, toen hij de boeken die 'In His Own Write' (1964) en 'A Spanjard in the Works' (1965) schreef, maakte hij al de illustraties zelf. Tegen het einde van de jaren '60, bracht hij zijn 'Bag One' portfolio met litho's uit, en dit leidde tot tentoonstellingen over de hele wereld.
Er werden slechts 300 sets van 'Bag One' gemaakt — ze werden verkocht in een grote witte vinyl portfolio tas ontworpen door de Franse modeontwerper Ted Lapidus en in de hoek werd 'Bag One' in het zwart gedrukt, met een facsimile handtekening van John Lennon - dat maakt dit tot een zeer zeldzame reeks en een zeer gewild collectorsitem vandaag. De titelpagina alleen wordt verkocht voor 22.000 dollar op de tentoonstelling van dit weekend.
Maar zijn groei en hunkering om als serieuze kunstenaar behandeld te worden, kwam nooit echt uit de startblokken.
'In 1970, ging John de anti-oorlogsbeweging leiden, en de autoriteiten waren op zoek naar een manier om hem aan te vallen,' zegt Jillson. 'Hij was een gemakkelijk doelwit.'
Acht van de litho's in de 'Bag One' portfolio zijn erotische schetsen van Lennon en Ono, die voor de politie aanleiding waren om binnen te vallen in de verschillende galeries waar de tentoonstelling gehouden werd. De kunstwerken werden in beslag genomen en vernietigd.
'Het was een zeer emotioneel gemengde tijd voor hem, hij wilde dat zijn kunstwerken te zien waren, maar er waren zoveel pesterijen van de politie dat hij gewoon opgaf,' zegt Richard Horowitz, co-curator van de tentoonstelling. 'Tegen het einde van de jaren '70 moedigde Yoko hem aan om een aantal tentoonstellingen te doen, en hij begon enthousiast met het dateren en handtekenen van zijn tekeningen. Maar het heeft niet mogen zijn, er kwam geen nieuwe tentoonstelling.'
Toen John werd doodgeschoten buiten zijn appartement in New York City, in 1980, liet hij meer dan 1.500 tekeningen in pen en in inkt na. Ono begon met het vrijgeven van postume geselecteerde tekeningen in 1986, waarvan sommige hier worden tentoongesteld.
Zij omvatten een aantal prenten en tekeningen die John maakte tijdens een uitgebreide reis met zijn gezin in 1977 naar Japan om er de familie van Ono te bezoeken en om Japan beter te leren kennen. De originelen zijn gemaakt met de sumi inkt-borstel techniek (een typisch Japanse aquarelstijl in zwart), die Lennon leerde tijdens de reis.
Verder worden een aantal tekeningen uit de serie 'Real Love' tentoon gesteld, kindertekeningen die John voor Sean maakte.
Als hij wilde tekenen, vroeg Lennon Sean om een onderwerp of een naam te suggereren zoals 'The Camel Dances and Having Danced Moves On.' Het toont een kameel die wegloopt van een piramide.
'Er zit echt heel veel humor in de tekeningen van John' zegt Horowitz. 'Natuurlijk is er ook de autobiografische kant, die toont zijn diepe intense liefde voor Sean en Yoko, maar op de tentoonstelling zijn er geen tekeningen van hem met een gitaar ... en ook niet van de andere Beatles.
'Ik denk dat John even wilde ontsnappen aan dat alles', voegt hij eraan toe. 'Het is allemaal John, echt John.'
(Bron: la.com)
(Vert: Janien Nuijten — Colans)