Als je naar de geschiedenis van The Beatles kijkt, lijkt het er op dat het stijgen van hun liedjes naar nummer een posities in de hitlijsten gebaseerd is op noodlottige ontmoetingen en een gelukkige splitsing. Maar volgens Richard Courtney en George Cassidy, kwam er helemaal geen toeval bij kijken.
Zij zeggen dat iedere stap, ieder kritiek ogenblik heel zorgvuldig gepland was en nauwkeurig onderzocht om zo tot een muzikaal succes uit te groeien. Zij zeggen, dat als eender welke firma de uitgezette krachtlijnen van The Beatles zou volgen, aan de top zou komen in hun eigen werkgebied, en dat is de belofte van dit boek.
Come Together: De zakenwijsheid van The Beatles is simpel, recht op de man af . Kijk maar naar de stappen die The Beatles gezet hebben en van hen de meest succesvolle muzikanten in de geschiedenis maakten en hoe diezelfde stappen ook in de zakenwereld kunnen gebruikt worden.
The Long and Winding Road
Het boek is onderverdeeld in 100 hoofdstukken maar dit mag je zeker niet afschrikken. Elk hoofdstuk is een heel beknopt verslag van het heel speciale concept met onder andere een hoofdstuk over communicatie, meditatie, inspiratie, en als je geluk hebt het betalen van de prijs voor je beroemdheid. Ze nemen The Beatles, en hun firma, van de beginjaren om het vechten en het behalen van de eindmeet als voorbeeld. En als je het eindpunt haalde moet je ook nog de toorts kunnen doorgeven aan de generatie die na je komt. Het is een ‘Long and Winding Road’, maar Courtney en Cassidy zeggen dat hun systeem tot ‘Money’ leidt, en ook tot ‘Strawberry Fields Forever’.
De vreugde van dit boek is de eenvoud. Ja, het heeft wel 100 hoofdstukken, maar telt minder dan 300 pagina's en dit betekent dat de meeste hoofdstukken maar een of twee bladzijden beslagen. Er worden geen complexe theoretische uiteenzettingen gegeven, gewoon een beetje advies dat we allemaal wel al kenden, maar niet altijd gebruikten.
Laten we eens een kijkje nemen naar hoofdstuk 7. Dit kreeg de titel ‘Image and Branding’, en het gaat volledig over een van de meest besproken elementen van The Beatles in de beginjaren —hun verrassende haarstijl. En de schrijvers zeggen hierover, hun haarstijl veranderde toen Astrid Kirchnerr en haar vriend Klaus de jongens in Duitsland ontmoetten. Astrid had het haar van haar vriendje in een ongewone stijl geknipt om een heel praktische reden. Deze haarsnit verborg zijn te grote oren. George aapte de stijl na en John en Paul volgden, maar drummer Pete Best weigerde. Hij hield zijn haar lekker achteruit met een vetkuif zoals dat het kenmerk was van Elvis Presley. En toch was het deze haarsnit die de naam The Beatles Cut kreeg, maar eigenlijk vernoemd had moeten worden naar Klaus. En er waren natuurlijk hun bijhorende pakken die hen speciaal maakten in een wereld vol rock and rollgroepen. Hun haarsnit werd iconisch en werd constant aangehaald in interview na interview. En het leidde ook tot een veel herhaald verhaaltje over deze gasten, dat waarin een reporter vraagt aan hen hoe ze hun kapsel noemen en George zegt daarop ‘Arthur’.
Om dit te vertalen naar de zakenwereld, hoef je enkel maar te kijken naar de kleuren en de tekeningen die de look van een firma bepalen. Waaraan denk je bij Coca Cola, of Volkswagen of Apple? Een zuiver, klein, gemakkelijk herkenbaar icoon is nodig om als firma herkenbaar te zijn en boven te concurrentie te kunnen staan.
Money Can’t Buy Me Love
Het meest waardevolle hoofdstuk in het boek is hoofdstuk 29, ‘No Pain, No Gain’. Dit behandelt de jaren bij Ed Sullivan. The Beatles dreven zichzelf tot uitputting, het maken van tournees, platen opnemen, een film maken en het beste van zichzelf geven voor hun fans. Ze kregen niet wat ze echt waard waren, en het geld dat ze verdienden, konden ze door gebrek aan tijd niet opmaken. Terwijl ze er midden in zaten, merkten ze wellicht niet echt op wat er rond hen gebeurde. Ze merkten wellicht niets van de grensverleggende Tv-optredens, het breken van de records in de verkoop van tickets of van het moment dat er twaalf nummers van hen in de top 100 stonden. Als je er tot je nek middenin zit, en leeft op Red Bull en andere energieboosters, is het bijna onmogelijk te zien wat voor winsten je maakt, maar toch zou je dit moeten doen. Vraag een goede en betrouwbare vriend om de winst te berekenen, maar geef niet op omdat je het gevoel hebt dat je nog nergens staat. Stel je maar eens voor dat The Beatles hadden opgegeven op het einde van hun eerste jaar. Of als ze hadden gedacht dat ze geen liedjes meer zouden kunnen schrijven. Dan hadden we nooit een ‘Yesterday’ gehad, of een ‘All You Need is Love’, of een ‘Let it Be’. Dat zou toch wel heel erg zijn.
Richard Courtney en George Cassidy hebben fijn werk geleverd om een interessant thema als The Beatles te combineren met de inspiratie tot succes in alles wat je doet. Het boek is misschien een beetje te eenvoudig, maar al het advies is de moeite waard om te toetsen aan je eigen business, in wat voor stadium die zich ook bevind.
Het boek ‘Come Together: The Business Wisdom of the Beatles’ zal verkrijgbaar zijn vanaf begin maart bij Turner Publishing.
(Bron: marketingpilgrim.com)
(Vert: Janien Nuijten-Colans)