Toen George Harrison in de Liverpoolse Cavern Club speelde, in het begin van de ‘60’s, hield hij een Gretsch Duo Jet in zijn handen.
Nu stelt Gretsch Guitars een beperkte oplage van het model dat Harrison beschreef als ‘Zijn eerste echte fatsoenlijke gitaar’ bij wijze van een eerbetoon ter beschikking van de fans.
Harrison bespeelde de Duo Jet bij hun eerste album (genaamd ‘Meet the Beatles in the USA). Hij is tevens afgebeeld op Harrisons ‘Cloud Nine’ album uit 1987.
'Ik heb nog nooit in mijn leven een preciezere en gedetailleerde replica van een gitaar gezien.' Zegt Harrisons zoon, Dhani.
De Duo Jets, beperkt tot een oplage van 60, zullen in mei in de winkels verschijnen met een adviesprijs van $20,000.
Dat is aanzienlijk meet dan de $210 die koopman en zeiler Ivan Hayward voor het orgineel betaalde bij Manny’s Music tijdens een tussenstop in New York in de late ‘50’s.
'Hij had geen grote body, en je kon vlak tegen je lichaam leggen en er mee meebewegen.' Zegt Hayward, nu 74. 'Het was een van de dingen die het dichts kwam bij vrijen met een vrouw.'
Hayward hield de Duo Jet nog drie jaar zelf, voordat hij hem verkocht. Harrison kan zich nog herrineren dat hij hem vond door een krantenadvertentie, maar Hayward zegt dat de jonge Beatle het mond-op-mond te horen heeft gekregen.
Hayward herrinnert zich de tiener Harrison als ‘een beetje ruig’ en een strakke broek en een jasje gemaakt van zwart plasic dragende. 'Het was moeilijk om leer te krijgen deze dagen.'
Hayward vroeg 90 pond (toen ongeveer $255) voor de gitaar, maar Harrison had er maar 70. 'Allemaal verfrommeld en stinkend. Dat wat je krijgt op een optreden, een handvol biergeld.' Zei Hayward.
Harrison kreeg de gitaar uiteindelijk toch mee en liet de 70 pond en een IOU (een kopie ervan zit bij de replica) achter. Hayward is nog eens wezen kijken bij Harrison’s band bij een lokaal kerk-dansfestijn, maar ze hebben nooit meer met elkaar gesproken. (De schuld is inmiddels betaald)
De product manager van Gretsch Guitars, Joe Corducci, zegt dat meester gitaarbouwer Stephen Stern de gitaar exact heeft nagemaakt, zelfs de deukjes en beschadigingen van het gebruik van een halve eeuw. Hij gebruikte zelfs een röntgenscan om de vraag over de barst op de hals, welke een breuk suggereerde, te beantwoorden. 'De doctor maakte er een foto van, zoals je dat zou doen met een menselijk bot, en zei dat als het gebroken zou zijn, we het wel zouden zien: Er was helemaal geen breuk.' Zegt Carducci. 'Dus die lijn, de afgewerkte barst, zit ook op de gerepliceerde gitaar.'
(Bron: usatoday.com)
(Vert.: Tanja van Alfen)