Beatlesfanclub NL

Toen ik deze week door mijn buurt in het westen van LA reed, ik deed wat inkopen voor ons feest voor Thanksgiving, viel het me op dat Apple alle advertentieruimte die ze maar te pakken kregen, gebruikte om de komst van de muziek van The Beatles op iTunes aan te kondigen.

Als je Bundee Drive oprijdt zie je een advertentie voor Beatlesmuziek op iTunes in de Olympic, ook in Ohio en ook enkele blokken verder ten noorden van Bundee en Wilshire.
Maar wat me heel erg fascineerde was de foto die gebruikt werd op de advertentieborden —een klassieke zwart/wit foto, gemaakt door Bruce McBroom van Abbey Road-achtige Beatles: John met een verwarde baard, Ringo met een snor, Paul gladgeschoren en George met  hetzelfde slap neerhangend schouderlange haar als Tim Lincecum, werper van The Giants (die opgepakt werd voor drugs vorig jaar, net zoals George, John en Paul enkele tientallen jaren geleden).

Apple houdt angstvallig de lippen op elkaar als het over de marketingstrategie gaat, dus is het bijna onmogelijk om te weten te komen waarom de company met een foto uit 1969 op de proppen komt en niet met een frisse foto uit 1964 of een foto uit de Sgt Pepper’s periode.
Maar na wat opzoekwerk, ontdekte ik het volgende: de foto werd genomen op 9 april 1969, net aan het begin van de sessies van de band voor ‘Abbey Road’, het album dat later dat jaar op de markt gebracht werd.

Zoals je kunt zien op de foto’s op de website van Nemsworld (http://www.nemsworld.com/beatles/fritz/fritz.htm), komt de foto van Apple uit een fotosessie die een hele dag in beslag nam. Het begon op een locatie ergens binnen, misschien in de fotostudio van McBroom, waar de groep in verschillende poses werd gefotografeerd alvorens ze naar buiten gingen. Eerst poseerden ze voor enkele foto’s voor de Rolls Royce van John, daarna namen ze foto’s op een boot, de Fritz Otto Maria Anna, waar de groep een tochtje op de Thames mee maakte.

De foto’s van Apple geven een goed beeld van het swingende Londen in de late jaren 60 en  van het modebeeld toen: Paul draagt een vest en een wit lang hemd met de mouwen opgerold, en een gestreepte broek; Ringo draagt iets wat lijkt op een purperen fluwelen pak (te oordelen naar wat je kan zien op de andere foto’s); John draagt een hemd met zwarte bolletjes met een witte das (en witte tennisschoenen); terwijl George een jeansbroek en een jeansvestje draagt.

Ik denk dat ik weet waarom Apple deze foto verkoos. De groep ziet er heel relaxed uit en toont veel vertrouwen, alsof ze zich helemaal thuis voelen in hun Beatlesvel. Maar het is me ook opgevallen dat niemand lacht. Het einde van de band komt dichterbij, en er komt een einde aan het samen zijn, aan hun samenwerking. En het lijkt mij duidelijk dat, toen de fotoreeks gemaakt werd, dit gegeven voor iedereen duidelijk was, iedereen wist het.
Gelukkig voor ons, en voor Apple, blijft de muziek van The Beatles verder leven, met net zo veel potentieel en even verleidelijk als toen de muziek voor het eerst werd opgenomen.

(Bron: latimes.com)
(Vert: Janien Nuijten-Colans)


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
670700