Met The Beatles is het net als met Mozart: het repertoire kan niet kapot, watje er ook mee uitvreet. Het jongste product van de Beatlemania heet Here, There and Everywhere. Een theatervoorstelling waarin de hits van vroeger worden gepimpt voor en door de generatie van nu.
Het idee is afkomstig van regisseur Ruut Weissman. Hij wilde iets doen met de muziek van The Beatles en liet arrangeur Bas Odijk een hand vol arrangementen maken. Maar met veertig minuten muziek heb je nog geen avondvullende voorstelling en dus werd Jiskefet-acteur Kees Prins gevraagd om het geheel van een verhaallijn te voorzien.
Prins: 'Aanvankelijk had ik geen idee wat ik er mee aan moest. Op zekere dag vroeg ik mijn dochter van veertien: *wat zou jij daar nou mee doen?' Zegt ze: 'nou, dan maak je toch een verhaal over een vader en een dochter'. Dat is het geworden.
Het is het verhaal van een oudere rocker (gespeeld door Han Römer) die zuur in het leven staat en een meisje van vijftien (GTST-ac trice Carolien Spoor) ontmoet. Ze komt via hem voor het eerst in contact met de muziek van The Beatles. Hij hoopt in haar de idealen en aspiraties van vroeger te hervinden maar blijft uiteindelijk alleen en gedesillusioneerd achter.
'Met dat verhaal over twee mensen die elkaar vinden in hun liefde voor de muziek van de Beatles worden de liedjes op een natuurlijke manier vervlochten,' aldus Prins.
Van het begrip musical wil hij niet horen. 'Het is misschien meer een lyrische vertelopera, maar ook dat begrip dekt de lading niet. We hebben een nieuwe vorm uitgevonden: het geen musical, geen opera. Er zijn wel dialogen, maar geen echte scènes. Ik kan het niet goed uitleggen, mensen moeten maar komen kijken.'
GEEN IMITATIE
Centraal staat de muziek. Vele bekende hits komen voorbij, gestoken in een eigentijds jasje. We zien een groep jongeren van nu enthousiast bezig met de muziek van toen. Ze imiteren geen John Lennon of Paul McCartney, ze zingen die nummers alsof ze vandaag de dag geschreven zouden kunnen zijn. Het klinkt brutaal en meeslepend.
Prins: 'Ruut en ik zijn dan wel de vijftig gepasseerd, maar we willen geen ouwelullennostalgie. Daarom werken we met jonge mensen die de liedjes zingen terwijl ze op de top van hun stem zitten. Dat is heerlijk om naar te luisteren. Ze geven het geheel een vitaliteit en brutaliteit die mij weer heel erg aan vroeger doet denken.'
LEVENSLUST
'Ik was een jaar of veertien toen ik The Beatles ontdekte. Vanaf het album Revolver heb ik alle platen gekocht en die passie is altijd gebleven. Ik wist minder van het leven, maar had meer verwachtingen. Ik speelde zelf in een bandje en dacht dat we net zo beroemd zouden worden als The Beatles. Dat sprankelende levensgevoel hoort voor mij bij deze muziek. Die sfeer straalt ook uit onze voorstelling. Het is een en al levenslust.
'Ik was vroeger trouwens meer een Lennon- dan een McCartney-fan. Die liedjes van Lennon waren in tegenstelling tot het meer traditionele werk van Paul McCartney revolutionair: hyperindividualistisch en vernieuwend. Ik geloof niet dat er later nog popsterren zijn geweest die dat niveau hebben gehaald, maar daar zijn mijn kinderen het niet mee eens hoor. En ze hebben gelijk: dat is natuurlijk een ouwelullenopmerking.'
Veel autobiografische elementen bevat het verhaal niet.
Prins: 'Het gaat mij om de kracht van de muziek. Ik wil laten zien en horen dat die van alle tijden en alle generaties is. Het gaat niet om mijn verhaal. Het gaat om het verhaal van de generaties.
'Er komt slechts een scène in voor die ik daadwerkelijk zelf heb meegemaakt. Op zeker moment gaan de oude rocker en het meisje naar Londen. Ze bezoeken Abbey Road en de fanshop. Later zien we ze in een nabijgelegen hotel filosoferend over het leven.
Dat is exact wat ik een half jaar geleden met mijn dochter heb gedaan. Zij heeft haar waardering voor The Beatles dus niet van een vreemde, maar dan nog... dat jonge mensen zich nog steeds met de liedjes van The Beatles kunnen identificeren zegt genoeg over de kwaliteit. Die muziek kent geen uiterste houdbaarheidsdatum.'
(Bron: AD - Oswin Schneeweisz)
Première 8 oktober in het Oude Luxortheater te Rotterdam
Meer informatie over tournee t/m 23 januari 2011: http://www.herethereandeverywhere.nl/#/home