De innovatieve muziek van de Beatles werd door miljoenen fans met liefde ontvangen en de groep werd een van de meest invloedrijke muziekgroepen aller tijden, vertelde een muziekwetenschapper afgelopen woensdag aan studenten.
De complexe en betekenisvolle teksten van de bands trok heel veel fans aan terwijl ze tegelijkertijd over de grenzen van popmuziek heen gingen, zei musicologist en professor aan Boston University Jeremy Yudkin.
Ongeveer 20 studenten van de faculteit kwamen samen in de Richard-Roosevelt kamer in de Mugar Memorial Bibliotheek om meer te leren over de illustere carriere van The Beatles.
The Beatles hadden 20 nummer-1 hits in de Verenigde Staten alleen, en ondertussen kregen ze meer en meer fans over de hele wereld en van alle generaties, zei Yudkin. ‘Het immense talent, de perfecte timing, hun harde werk en hun betoverende muziek maakte dat ze niet te stoppen waren in de jaren '60 en erna,’ zei hij.
Yudkin vond dat The Beatles uniek waren in de muzikale wereld, als een van de eerste popgroepen die hun eigen muziek schreef en die hun composities verrijkten met nieuwe complexiteit en intensiviteit.’
‘'Rubber Soul' introduceert onderwerpen als dood en bitterheid die niet eerder in hun muziek voorkwam,’ zei Yudkin. ‘Nummers als 'Girl', geschreven door John Lennon, maakten het album bijzonder met lyrische elegantie en volwassenheid.’
Luisteraars over de hele wereld waarderen de kwaliteit van muziek van The Beatles, zonder dat ze harmonische veranderingen en backbeats willen begrijpen, zei Yudkin.
‘Als een uitvoering je 'pakt' dan komt dat doordat de uitvoerder het echt meent,’ zei hij. ‘De populariteit van The Beatles was ook te wijten aan hun innemende kwaliteiten van vriendschap en ondeugendheid.’
Yudkin zei dat bijna ieder nummer op 'Please Please Me' opgenomen werd in een dag, live en erg ruw in tegenstelling tot de productiestandaarden van vandaag. De groep breidde het geluid van popmuziek uit met nieuwe technieken in de productie van hun producer George Martin en introduceerde nieuwe instrumenten als de sitar.
Hij zei dat de muziekscene in 1965 verrijkt werd met artiesten als de Beach Boys, Bob Dylan en The Rolling Stones, die werden beinvloed door The Beatles en die, op hun beurt, weer invloed hadden op hen.
De beruchte relatie tussen Lennon en McCartney bevatte zowel rivaliteit als vriendschap, zei hij. McCartney's muzikale optimistische stijl contrasteerde sterk met Lennon's sardonische teksten en complexe arrangementen.
‘Als componisten was de creatieve energie tussen hen zeer productief,’ zei Yudkin. ‘Maar dit soort beroemdheid is dodelijk.’
De bandleden gingen hun eigen weg aan het eind van de jaren '60, waarmee ze zichzelf bevrijdden van de bekendheid van de groep, maar niet van de muziek.
‘Het zijn alleen de hele creatieve mensen die alleen vooruit kunnen kijken en niet meer terug,’ zei hij.
BU muziekbibliothecaris Holly Mockovak was een van de vele aanwezigen bij de lezing om terug te kijken op het culturele fenomeen van hun jeugd.
‘The Beatles waren een van de weinige populaire muziek waar ik naar op zoek was, en ik was er dol op,’ zei ze.
Tentoonstelling-coordinator Perry Barton zei dat hij dacht dat de discussie een fantastisch eerbetoon was.
‘Het eerste album dat ik ooit kocht, was 'Meet The Beatles',’ zei hij.
(Bron: dailyfreepress.com)
(Vert.: Ellen Clement)