Ook al is de Engelse muziekindustrie enorm tevreden over het groeiende cijfer van de digitale downloads —het aantal steeg met 56% in 2009 over het voorbije jaar- de enorme terugval in de CD-verkoop (min 3,5% in dezelfde periode) en de bezorgdheid over het snel stijgend aantal illegale downloads baart de muziekindustrie zorgen. Heel veel zorgen.
Panorama meldde deze week dat de Engelse muziekindustrie het verlies aan illegale downloads en onrechtmatig file-delen schat op zo’n 200 miljoen £ en is dan ook een fervent voorstander van het Digital Economy Bill dat de regering wilt invoeren, en dat momenteel door het parlement nog moet gestemd worden.
De muziekindustrie is een heel lukratieve markt. Het was al zo sinds de rock ‘n’ roll boom van de jaren 50 en de geboorte van tieners die een klein beetje zakgeld kregen. De markt explodeerde in de vroege jaren 60 met de komst van The Beatles. In enkele jaren tijd werden de Fab Four een wereldwijd fenomeen, ze creëerden Beatlemania en een lange lijst van 45 toeren hits en albums. Kinderen vraag je ouders wat een ‘LP’ is. En misschien ook eveneens wat een ‘45’ is.
Panorama vroeg in 1964 aan Brian Epstein, de manager van The Beatles, wat er nodig was om succes te hebben in de muziekindustrie en natuurlijk naar zijn relatie met en het management over John, Paul, George en Ringo.
Het is een fascinerend stuk, we vinden er verschillende dingen in terug —ten eerste, hoe Panorama de popindustrie beschrijft als wispelturig —en ze wordt niet gezien als een echte industrie- maar het succes van The Beatles dat al meer dan 50 jaar duurt, bewijst het tegendeel.
In alle eerlijkheid beantwoordt Epstein —zonder expliciet te zijn-de vragen van Michael Charlton over zijn percentage van de Beatles bezittingen die meer vertellen over de onzekere tijden dan het inzicht van de journalist Maureen Cleave van de Evening Standard, die het heeft over de eerbied en het respect dat The Beatles hadden voor Epstein. Jammer dat Panorama de Beatles niet zelf kon filmen —maar Epstein kende de waarde van ‘zijn jongens’.
De muziekindustrie maakt zich voortdurend zorgen over het copieren van file-delen, makkelijk beschikbaar voor iedereen, de toekomst van de super broadband kan een lucratieve markt worden in de volgend 50 jaren, zelfs al zingen the Beatles ‘money can’t buy me love...’ (met geld kan je geen liefde kopen).
(Bron: bbc.co.uk)
(Vert : Janien Nuijten-Colans)