John Lennons zoon heeft de aanval geopend op fans die Yoko Ono hebben veroordeeld voor het gebruiken van beelden van de vermoordde Beatlesster voor het verkopen van Citroën auto's.
Sean Lennon en zijn moeder Yoko Ono worden bestempeld als bloedzuigers voor het toelaten van een reclame gebruikmakende van archiefbeelden van John.
Beatles fans zijn verontwaardigd dat beelden van Lennon, die worden nagesynchroniseerd door een acteur, worden uitgezonden op de Britse tv.
Sean haalde uit nadat een boze fan genaamd 'Stew' hem belachelijk maakte op Twitter.
Op Twitter zei de fan tegen Sean: ‘Ono en jij hebben John verraden door Citroën hem te laten gebruiken om auto's te verkopen. De Britse fans walgen van jullie.’
‘John was een muzikaal genie en stond voor iets belangrijks. Je moeder en jij zijn een stelletje talentloze bloedzuigers. Jullie zijn het niet waard om de achternaam 'Lennon' te dragen. Veel plezier met het geld... can't buy you love!’
Sean (35) verdedigde zich door een aantal boze reacties te plaatsen en de fan een 'boer' en 'klootzak' te noemen.
Sean zei: ‘Lennon fans vallen zijn weduwe en kind niet aan. Hoe beledigend is het voor ECHTE fans om zijn vrouw en kind aan te vallen in het openbaar? Jij bent juist degene die hem geen respect toont. Je spreekt tegen z'n eigen vlees en bloed. Voor zover ik kan zien ben je gewoon een boer. Toen pap overleed waren het de Lennon fans die me er doorheen hebben geholpen met hun liefde en steun. Jij hoort daar niet bij, je bent gewoon een klootzak.’
Hierna zei de boze fan: ‘Het is echt ziek om hem na z'n dood zo te gebruiken om Citroën auto's te verkopen. Ik begrijp gewoon niet waarom z'n vrouw en zoon dit zouden doen. Ik heb hem tenminste kunnen bereiken en hem verteld hoe ik er van walg. Ik hoop dat de reclames van de tv gehaald worden, en anders heb ik in ieder geval m'n best gedaan.’
Het besluit om beelden van de overleden Beatle te gebruiken heeft fans boos gemaakt en er wordt nu gevraagd om Citroën auto's te boycotten. Er is zelfs een Facebook campagne gestart om de reclames van tv te halen.
Bill Harry, oprichter van de Mersey Beat krant in Liverpool, zei: ‘Dit is zo ongepast en bedroevend voor miljoenen Lennon fans.’
Citroën heeft zichzelf verdedigd voor het gebruiken van John Lennon door te zeggen dat goedkeuring is gevraagd en gegeven door Yoko Ono en het Lennon estate.
Actrice Marilyn Monroe, overleden in 1962, wordt ook gebruikt in de reclames om de nieuwe Citroën DS3 te promoten.
Beatles fans op Twitter hebben ook berichten verstuurd naar Yoko Ono om te vragen voor een uitleg voor haar goedkeuring, en gezegd dat ze zich moest schamen.
Een fan schreef: ‘Yoko gelooft dat John alleen van haar is.’
Iemand anders schreef: ‘Imagine, drie jaar met 0% rente. Zo gaat het liedje toch?’
De televisiecampagne, bedacht door het advertentiebureau Euro RSCG in Londen, heet Anti Retro en zegt anti-nostalgisch te zijn.
Phil Coppell, Beatlesgids in Liverpool, zei: ‘Niemand gelooft dat John Lennon ooit zijn goedkeuring zou hebben gegeven om zijn gezicht te laten gebruiken voor het adverteren van een auto. Het schendt zijn nagedachtenis en er zijn echt veel Beatles fans boos dat Yoko Ono dit heeft goedgekeurd. ‘Veel Beatles fans hadden al een negatief beeld van Yoko en dit maakt het voor hen alleen nog maar duidelijker.’
(Bron: clickliverpool.com - GB)
(Vert.: Malou Oldenhof)
{qtube vid:= 4Ph4rZU0Ns4}