Op zijn 71e herinnert Ron Campbell zich nog levendig de aankomst vanthe Beatles in Amerika. De regisseur en animator van de TV cartoonserie 'The Beatles' uit de jaren 60, die ook werkte aan de psychedelische film 'Yellow Submarine' (1968) was een van de bekendste namen in de animatie business van die tijd. Hij drukte zijn stempel op de populairste series van die tijd, waaronder de Smurfen, de Flintstones en Rugrats. Campbell had 50 jaar lang een succesvolle carrière.
Hij is nu gestopt met het werken voor TV en film, en maakt nu schilderijen die gebaseerd zijn op de cartoons die hij ooit tekende. Een deel van dit werk, samen met kunstwerken van the Beatles zelf, evenals foto's en andere memorabilia, zal deel uitmaken van ‘Revolution’. Dit is een tentoonstelling en verkoop georganiseerd door radiostation WZLX-FM, die duurt van 4 tot 7 februari in Jordan's Furniture in Reading. Campbell's werk maakt ook deel uit van demonstraties en gesprekken met bezoekers.
Vraag: Wat deed u precies bij de tekenfilmserie 'The Beatles' en de film 'Yellow Submarine'?
Antwoord: Ik was zoiets als een filmproducent. Ik was verantwoordelijk voor de storyboards, hield de timing van de animatie in de gaten, en huurde de animators in.
V: Was u fan van the Beatles?
A: In het begin wist ik niet wie the Beatles waren. In het algemeen vond ik de muziek van the Beatles wel lief en mooi... Ik behandelde ze zoals ik Elvis in het begin behandelde. Ik vond de manier waarop mijn vriendinnen absurde rock 'n' roll fans waren niet zo leuk.
V: Heb je ooit een van the Beatles ontmoet?
A: Nee. Ringo Starr bezit een van mijn schilderijen en die hangt in zijn huiskamer. Het is een schattige tekening van een drummende Ringo.
V: Je hebt ook gewerkt aan enkele zeer geliefde cartoons. Welke was het moeilijkst te tekenen, of het leukst?
A: Het leukste was toen ik voor mijneigen studio produceerde, ‘The Big Blue Marble’. Ik was dol op de Europese eigenschappen van de Smurfen. Ik was ook dol op Winnie the Pooh, Scooby-Doo, en George of the Jungle. Ik heb ook proberen te werken aan tekenfilms die ik goed vond, en tekenfilms te vermijden die ik niet zo leuk vond. Dat was een klein privespelletje dat ik met mijzelf speelde.
V: Hoe heb je je voorbereid op het tekenen van the Beatles?
A: Alle karaktereigenschappen waren al vastgesteld... Ik heb een storyboard gemaakt gebaseerd op het script, en het script zelf was natuurlijk verbonden met het plot.
V: 'Yellow Submarine' was best apart in die tijd. Kreeg het kritiek op het feit dat het wel erg vaag was, en dat zelfs psychedelische drugs geportretteerd werd?
A: O ja. Ik ben me feitelijk niet zo bewust van directe kritiek op de film 'Yellow Submarine'. Ik denk niet dat je dat soort muziek zou kunnen schrijven en tegelijkertijd drugsverslaafd zou kunnen zijn. Dat is belachelijk! De 'Yellow Submarine'bevat de geest van de jaren 60, en een deel van die geest van psychedelische drugs. Mensen gingen naar de film en rookten hasjiesj terwijl ze ernaar keken, maar wij hadden die intentie niet.
(bron: Boston.com - USA)
(Vert.: Ruby Van Den Bergh)