Een nieuwe biografie over Paul McCartney – hier te zien in het Canadian Tire Centre in 2013 – doet vermoeden dat een jaren geleden gestolen basgitaar in Ottowa is.
Paul McCartney’s gestolen violin bass (zo genoemd omdat zijn vorm doet denken aan een viool) zou in Ottawa zijn, in handen van een geheimzinnige Macca fan, bekend onder de naam ‘’The Keeper.’’
Het klinkt vreemd, maar de mogelijkheid dat de vermiste gitaar van Sir Paul ergens in Ottawa is wordt geopperd in een dikke nieuwe biografie getiteld Paul McCartney: The Life door Philip Norman.
Het instrument, dat evenzeer deel uitmaakt van het vroege imago van de Beatles als hun kapsels en schoeisel, werd de hele periode dat ze speelden in de Cavern Club in Liverpool bespeeld door McCartney. Het was een Hofner gitaar en hij was gestolen ten tijde van de Get Back/Let It Be opnamen in 1969. Waar hij gebleven is blijft onbekend – tot nu, vermoedelijk.
Eigenlijk waren er twee basgitaren. De eerste, gekocht door McCartney in Hamburg in 1962 is het vermiste instrument. In 1963 gaf Hofner een verbeterd model aan McCartney als beloning voor het wereldberoemd maken van het merk. Op concerten speelt McCartney nog steeds op het 1963 model , net als in 2013 tijdens zijn show in Ottawa. De gitaar is verzekerd voor meer dan $4 miljoen.
Het oudste instrument, door Beatles historici aangeduid als ‘’de Cavern bas’’, is nooit boven water gekomen. Het idee dat het in Ottawa is lijkt even onwezenlijk als de Paul-is-dood gekte die een halve eeuw geleden door Amerikaanse studenten werd gestart.
In zijn boek vertelt Norman evenwel hoe nieuwe informatie over de Cavern bas hem bereikte uit betrouwbare bron – een taxichauffeur uit Liverpool genaamd Peter Hodgson. Hodgson, wiens vader en oom in de buurt woonden van de familie McCartney in Liverpool, heeft jarenlang geprobeerd de Cavern bass op te sporen, zo schrijft Norman.
‘’Onlangs heeft hij mij gemaild dat hij de gitaar misschien had opgespoord in Ottawa, en dat die in het bezit was van iemand die niet de dief was. Deze persoon noemt zich, met een benaming die doet denken aan Tolkien, ‘The Keeper’, die eerder doet vermoeden dat hij de bewaker is van een heilig relikwie dan dat hij eigenaar is van gestolen goed die verwacht het op zekere dag terug te geven aan de rechtmatige eigenaar.’’
Norman zegt verder dat McCartney ‘’altijd veel geld betaald heeft voor herinneringen aan zijn vroegere loopbaan – vooral dingen die hem toebehoorden – en voor zoiets iconisch als deze gitaar zou het geldbedrag enorm zijn.’ ’Hodgson is niet op zoek naar geld van McCartney, schrijft hij. ‘’Hodgson verwacht geen geldelijk gewin, allen het genoegen de Cavern bas weer aan het werk te zien…’’
Norman gaf de ‘’The Keeper’’ tip over de Cavern bas door aan McCartney toen de twee elkaar spraken eind mei 2015 tijdens een McCartney concert in Liverpool. Het was de enige keer dat hij rechtstreeks met Paul praatte toen hij het boek schreef, tweeëneenhalf jaar geleden.
Toen Norman dit verhaal over de Cavern bas uiteenzette, ‘’hoe 46 jaar na de diefstal bij de Get Back/Let It Be sessies, het kennelijk opdook in Ottawa in het bezit van een persoon die niet de dief was en voor wie het een bijna mystiek aura heeft,’’ was antwoordde McCartney vol twijfel. ‘’Gewend als hij is aan hardcore Beatlemania gekte lijkt hij het idee van ‘The Keeper’ wel leuk te vinden.’’
Norman vertelt verder, ‘’Wel, hij heeft de gitaar en… hij lijkt hem terug te willen geven. Mijn woorden zeggen hetzelfde als (McCartney’s) spottende lach: ‘Hij heeft hem!’
Norman ‘’blijft zich afvragen of mijn grote onthulling eigenlijk wel indruk gemaakt heeft.’’
Maar zoals McCartney verder zegt, ‘zijn veiligheidsman helpt hem door met een mobieltje te zoeken naar verdere bijzonderheden.’’
Het verband met Ottawa is wellicht alweer een verkeerde aanwijzing in de long and winding road van de Cavern bas, maar maakt nieuwsgierig.
Stuart Bell, McCartney’s woordvoerder, was voorzichtig in een e-mailwisseling met Postmedia over de gestolen gitaar. ‘’Zal zien of ik iets kan ontdekken!’’ schreef Bell zonder verder iets uit te leggen.
Normans uitgevers in New York hebben niet geantwoord op de verzoeken van Postmedia voor een interview met de auteur. Pogingen om met Peter Hodgson in contact te komen via de sociale media zijn tot dusverre zonder resultaat.
En als ‘’The Keeper’’ in Ottawa is, is hij moeilijker te vinden dan een ‘poutine’, de echte traditionele saus die men in Canada bij de fritjes serveert.
(Bron: ottawacitizen.com)
(Vert: Theo de Wit)