De ex-Wings frontman heeft meer volgers op de Japanse berichtendienst dan op Twitter en Facebook samen.
Paul McCartney is de eerste Westerse muzikant die een reeks ‘geluidsstickers’ te koop aanbiedt op Line, een berichten-app. Hij heeft bijna 10,7 miljoen volgers op zijn eigen pagina.
Hij is een van de populairste artiesten op Line en de app is verreweg het grootste sociale platform van de voormalige Beatle. McCartney heeft 2,3 miljoen volgers op Twitter en 6,2 likes op zijn Facebook-pagina.
De nieuwe reeks stickers – een verzameling afbeeldingen die fans kunnen downloaden en plakken in hun gesprekken met hun vrienden – is de opvolger van twee vorige (geluidloze) reeksen op Line in 2013 en 2014.
De nieuwe reeks is uitgegeven naar aanleiding van McCartney’s laatste tournee in Japan, de thuisbasis van Line.
Een paar weken geleden nam Paul exclusief voor Line een aantal uitdrukkingen op in zowel het Engels als Japans, voordat hij naar LA vloog om te repeteren. Bij deze uitdrukkingen werden 24 geïllustreerde stickers ontworpen met een breed scala aan dagelijkse gezichtsuitdrukkingen; een leuke en nieuwe manier om te chatten met je vrienden.
De stickers zijn niet alleen een manier om het chatten te verpersoonlijken voor McCartney-fans, het is voor hem een nieuwe bron van inkomsten. Line berekent 100 virtuele munten voor de reeks, hetgeen in de app-winkel neerkomt op £1,49 oftewel € 2,08.
Line - met als belangrijkste rivalen WhatsApp en Facebook Messenger in het Westen, maar ook KakaoTalk en weChat in Azië - is de laatste jaren snel gegroeid. Het bedrijf meldde dat het in januari 181 miljoen actieve gebruikers telde.
Paul McCartney is een van de muzikanten met een actief profiel op Line, net als Taylor Swift (die 14 miljoen volgers heeft op de app), Kate Perry (13,2 miljoen volgers) en Linkin Park (6,6 miljoen).
(Bron: theguardian.com)
(Vert.: Linda Weller)
Reacties
RSS lijst met reacties op dit artikel