Selectie van tekeningen van voormalige Beatle tentoongesteld in de Liss Gallery in Toronto
De naam Yoko Ono heeft voor meerdere betekenissen voor verschillende mensen. Voor sommige is een van de grondleggende leden van de Fluxus kunstbeweging die invloed uitoefende op de conceptuele kunsten van de jaren zestig met hun performance flair. Voor andere – en laten we eerlijk zijn, voor de meeste anderen – vormde ze een vijfde colonne die de meest geliefde rockband aller tijden uit elkaar wist te drijven.
Het eerste is in elk geval waar, het tweede is eigenlijk niet geheel terecht. Hoe dan ook, ze blijft een van de meest bekende personen in de wereld en ze houdt de fakkel brandende van haar overleden echtgenoot, John Lennon.
Of het nu gaat om zijn muziek of om zijn tekeningen, Ono blijft maar doorgaan met het wereldwijd aanbieden van Lennons creatieve output, ook in Toronto. En het publiek lijkt er geen genoeg van te kunnen krijgen. Tot 15 maart zal er in de Liss Gallery (140 Yorkville Ave.) een selectie te zien zijn van door Lennon gemaakte tekeningen. Ono heeft bondig gereageerd op een aantal vragen per e-mail naar aanleiding van deze tentoonstelling.
John was natuurlijk een van de meest bekende songwriters aller tijden. Hoe beschouwde hij zijn bezigheden als kunstenaar in relatie tot zijn veel bekendere rol als muzikant?
Hij was er even serieus mee bezig als met muziek en hij beleefde er ook evenveel plezier aan als hij had met muziek maken. Hij laat er zijn ware aard mee zien – zonder pretenties. Laat het allemaal maar gaan.
Waarom is het voor jou persoonlijk van belang dat zijn werken als kunstenaar te zien blijven zijn?
Iedereen heeft een andere benadering van het werk van John en het is fascinerend om die verschillende benaderingen te zien. Voor John betekende het plezier hebben. En voor mij ook.
Het is belangrijk dat de show wordt aangevraagd, zelfs nu nog, de gehele tijd. Sterker nog, het krijgt steeds meer aandacht. Mensen willen het en dan zouden ze het moeten kunnen krijgen ook. Ik faciliteer het omdat ik weet wat het betekent voor de mensen. Het is trouwens een cultuur van vrede.
U was al een gevestigde conceptuele kunstenaresse toen u John ontmoette. Hebben jullie ooit samengewerkt of ideeën uitgewisseld? Wat voor soort invloed hadden jullie op elkaar?
Wat Fluxus betreft, speelde het een rol in mijn kunstcreaties. John was een artiest voordat hij mij ontmoette dus ik denk dat ik op dat vlak niet zo veel invloed op hem heb uitgeoefend.
We waren beiden zo druk met onze individuele werkzaamheden dat we niet geprobeerd hebben om samen te werken. Soms gebeurde het wel en dat vermeden we dan ook niet. En wanneer het gebeurde, genoten we er van.
(Bron: thestar.com)
(vert. Raymon R.J. Middelbos)