Het was Robert Fraser, de overleden Londense handelaar, die aan Paul McCartney voorstelde om Richard Hamilton – de Brit waaraan Pop Art waarschijnlijk zijn bekendheid te danken heeft – de albumhoes te laten ontwerpen als opvolger van Peter Blake’s uitbundig drukke, en ontegenzeggelijk iconische, ontwerp voor Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.
Hamilton gebruikte één kleur. Hij liet op elke kopie van The White Album een eigen serienummer drukken en bracht een gelimiteerde editie uit van ongeveer vijf miljoen platen. Gewoon een conceptueel grapje. Entertainment en de kunstwereld hebben sinds die tijd af en toe van plaats geruild – hallo, Lady Gaga – maar nu komt Kurt Benjamin van de Rare Rock Archives, een bedrijf uit Los Angeles dat het Bob Bonis Archief beheert, een archief met foto’s van The Beatles en The Stones, met iets heel anders.
Bob Bonis was een tourmanager en hem werd gevraagd om de eerste Amerikaanse tour van The Rolling Stones op zich te nemen.
“Hij zei: ‘Kijk, dat waardeer ik zeer, maar ik heb niets met rock and roll – ik ben een jazzliefhebber!’”, herinnert de heer Benjamin zich.
Maar de opwinding rondom de Britse Invasie – “Zou u uw dochter laten trouwen met een Rolling Stone?” zo luidde een krantenkop – overtuigde hem ervan dat er pit zat in deze jongens. Hij deed de tour. En daarna nog meer tours. En de Beatles. Oh ja, en ondertussen maakte hij foto’s met zijn Leica, maar in 1965 was het gedaan en borg hij de foto’s op in zijn kelder. Hij overleed in 1992.
Zijn zoon Alex Bonis ontdekte de schat in 2008 en dus kochten de heer Benjamin en zijn partners hem in als partner in wat nu bekend staat als het Bonis Archief. Er kwam een galerietentoonstelling, ze publiceerden een klein boekje en toen begon het uitzoekwerk. Nu gaan ze in de verkoop.
De kostbare schat bestaat uit 2700 foto’s van de Stones en ongeveer 750 van de Beatles.
“Maar we zijn geen handelaars”, zei de heer Benjamin. “Wij zullen echt nooit ongelimiteerde edities doen van welke foto dan ook uit ons archief. Als je naar sommige andere concurrerende sites gaat zie je daar wel ongelimiteerde edities.”
Zij maken gelimiteerde edities, tussen de 50 en 250, en verkopen ze goedkoop, tussen de €155 en €550, met een certificaat van echtheid van het Grammy Museum bij elke foto. En niet een van de kunstsites fungeert als platform, maar eBay.
“Er zijn 155 miljoen geregistreerde gebruikers op eBay”, zei de heer Benjamin. “Ze knopen relaties aan met bedrijven als Sotheby’s. Ik realiseerde me: wow, de kunstmarkt begint deze markt te omarmen.”
Het project van het Bob Bonis Archief laat duidelijk zien hoe makkelijk het is geworden voor deze markt - memorabilia en dergelijke - om zich te voegen naar de verschillende doelgroepen.
(Bron: observer.com)
(Vert.: Linda Weller)
(Vert.: Linda Weller)