‘’Het is duidelijk dat [Pandora] gebrek aan respect wil tonen voor vroegere artiesten,’’ zegt gitarist Steve Cropper
Wie het juridische gevecht tussen Pandora en ’s werelds grootste platenlabels over betalingen voor songs, uitgekomen voor 15 februari 1972, ook wint kan tientallen miljoenen dollars besparen en een fundamentele verandering bewerkstelligen in hoe artiesten en labels inkomsten krijgen.
Pandora, de streaming service met meer dan 250 miljoen gebruikers, is gestopt met betalingen aan vertegenwoordigers van artiesten zoals de Beatles, Bob Dylan, en Marvin Gaye voor deze opnamen, en riep vorige week in het gerechtshof van New York de labels op om vervolging in te stellen voor ‘’enorme en aanhoudende ongeoorloofde commerciële exploitatie.’’ ‘’Het is zonneklaar dat zij gebrek aan respect willen tonen voor artiesten en schrijvers van vroeger,’’ zegt Steve Cropper, gitarist bij Booker T. and the M.G.’s en schrijver van talloze hits voor Otis redding, Sam and Dave en anderen. ‘’Ze doen het verkeerd.
‘’Het gaat niet allemaal om mij – er zijn een hoop schrijvers van voor 1972 en artiesten die nu leven en die nog steeds inkomen nodig hebben. Dat hebben al ze hun hele leven,’’ zegt Cropper er nog bij. ‘’Zomaar tevoorschijn komen en eigenmachtig de rechten wegpakken – die mensen hebben het geld niet om Pandora te vervolgen.’’ Een zegsman van Pandora lichtte toe dat de kwestie te maken heeft met royalty's over opnamen van voor 1972, niet met royalty's over publicatie, dus songwriters van alle tijden krijgen hoe dan ook betaald.)
Alle legale radio en streaming diensten moeten platenlabels betalen telkens wanneer zij een bepaalde song uitzenden, maar Pandora probeert te profiteren van een gat in federale auteursrecht- wetten – officieel ging het hun niet om opnames tot na 1972. Sirius XM besloot eveneens om af te zien van betalingen aan artiesten voor deze songs en dit leidde tot rechtszaken in New York, Florida en Californië door Flo & Eddie van de Turtles en door de belangrijkste platenlabels. Afgelopen herfst antwoordde Sirius XM en noemde de procesvoering ‘’een vorm van loterij op zoek naar een ongrijpbaar nieuw staatsrecht dat tientallen jaren van bestaande praktijk radicaal zou veranderen.’’
De tegenstrijdigheid in auteursrecht is wat Cropper ‘’een boekhoudkundige nachtmerrie’’ noemt. Steve Marks, algemeen advocaat voor de Recording Industry Association of America (RIAA) die de grote platenlabels vertegenwoordigt, zegt dat Pandora en Sirius XM zullen betalen voor, bijvoorbeeld ‘’Kashmir’’ (1975) van Led Zeppelin, maar niet voor ‘’Immigrant Song’’ (1970): ‘’Deze artiesten zouden eerlijk moeten worden gecompenseerd door een dienst zoals Pandora, dat van het gebruik profiteert.’’
Volgens de New York Times leveren Pandora en Sirius XM het grootste deel van de $656 miljoen uitvoeringsrechten die SoundExchange, dat met RIAA werkt, vorig jaar ophaalde. Pandora wilde geen commentaar leveren, maar liet een verklaring uitgaan dat het ‘’vertrouwen heeft in haar legale positie en dat het uitziet naar een snelle oplossing van de onderhavige kwestie.’’ Antwoord van Marks van RIAA: ‘’Ze hebben heel duidelijk gemaakt dat ze niet van plan zijn te betalen. Ze hebben een lijn getrokken en jammer genoeg was een rechtszaak de enige manier om op te treden.’’
(Bron: rollingstone.com)
(Vert.: Theo de Wit)