In het kader van het Beatlesjaar kwamen allerlei leuke ideeën naar boven borrelen.
Een ervan was het creëren van een Beatlesbiertje in de Bollenstreek. Omdat Hillegom een eigen brouwerij heeft, Klein Duimpje van Erik Bouman, was het niet zo moeilijk, een speciaal bier te laten brouwen. Het werd enkele maanden goed verkocht, maar helaas is aan de verkoop nu een eind gekomen.
Met een fraai etiket, waarop de Beatles waren afgebeeld, was het speciaalbiertje al gauw een graag gezien gadget in Hillegom.
Tot Bouman werd aangeschreven door Apple. Het Beatlesbiertje schond het beeldrecht. Ook de naam mocht niet zomaar worden gebruikt. Apple heeft die rechten natuurlijk in handen.
Frans van der Riet, de initiatiefnemer van het Beatlesjaar, ging in onderhandeling met Apple. Aanvankelijk viel de organisatie bijna van zijn stoel toen er een eis op tafel kwam van niet minder dan 10.000 euro boete. Maar intussen is in Engeland wel duidelijk geworden, dat het alleen maar ging om een actie in het kader van 50 jaar Beatles in Hillegom.
Een jubileumactie dus, alleen dit jaar, en daar wordt wel wat coulanter mee omgegaan. 'We hopen door te mogen gaan', zegt Van der Riet. 'Dat zal dan wel zijn met een ander etiket en onder een andere naam. Maar we zijn vriendschappelijk in gesprek met Apple en we zullen er samen ongetwijfeld uitkomen'. Wat overigens inhoudt, dat degenen die het Beatlesflesje al hebben daar zuinig op moeten zijn. De flesjes worden een echt collectors item, nu de verspreiding is stopgezet.
'We denken nu aan een nieuw etiket met een foto van de Beatlespraalwagen van vorig jaar: Strawberry Fields forever', zegt Van der Riet. 'Ook de naam wordt aangepast. Apple heeft overigens geen bezwaar tegen de Beatlesbonbons van Chocolaterie Pierre en ook niet tegen het Beatlesmonument, waarmee we in Hillegom bezig zijn'.
Over enkele dagen hoopt de organisator nadere informatie over een overeenstemming met Apple te hebben.
(Bron: dichtbij.nl)