Met deze remasterings hopen we, gezien de conditie van de originele opnames, eindelijk deze optredens zo aantrekkelijk mogelijk te kunnen aanbieden.
Het was niet ons doel om ze in een modern jasje te steken of om het te laten klinken alsof de Beatles in het Wembley Stadium spelen, maar om te reproduceren hoe de band geklonken moet hebben voor een clubeigenaar, vanuit de best mogelijke positie in de zaal. We hebben ook geen enkele poging gedaan om de weergave af te zwakken door er een stereo-effect aan toe te voegen of de ruis eruit te halen. In plaats daarvan hebben we ons best gedaan om de duidelijke, krachtige sound van de originele eensporige mono-opnames aan te scherpen…
Dat zou vooral jammer zijn gezien het historische belang van deze opnames. Het zijn de enige langdurige live-opnames van de Beatles voordat ze beroemd werden, met opnames van typische cluboptredens, zoals die door elke willekeurige band werden gespeeld. En we hebben het hier niet over de Beatles in hun begindagen, die het moeten doen met een doodgewone drummer en een student van de kunstacademie die ‘het nog moet leren’ als bassist. Het waren de echte Beatles, met Ringo, die vijf maanden daarvoor was aangetreden en volledig opgenomen in de groep, vlak voordat ze beroemd werden. Het was zelfs zo, dat hun eerste single ‘Love Me Do’ al wat succes had geboekt op de Britse hitparade, terwijl hun tweede single ‘Please Please Me’ – hun eerste onvergetelijke rock classic – al was opgenomen en op de plank lag te wachten om uitgebracht te worden.
Maar wat vooral zo fascinerend is, is dat in deze periode Brian Epstein ze nog helemaal moest ‘professionaliseren’. Dit, gecombineerd met de broeierige atmosfeer van het beruchte nachtleven op de Reeperbahn, resulteerde in een aantal agressieve, vaak opzwepende en door adrenaline (of iets anders) aangewakkerde optredens die een ander beeld lieten zien dan het gangbare beeld van de band, die deze optredens afdeed als een lastige omweg op hun weg naar roem. De opnames leveren het auditieve bewijs dat John Lennon’s beroemde bewering ondersteunt: “We traden op in Liverpool, Hamburg en andere dansgelegenheden. Wat wij deden was fantastisch. Toen we nog doodgewone rock speelden, was er niemand in Groot Brittannië die zich met ons wilde inlaten. En zodra we het hadden gemaakt…waren de scherpe randjes eraf.”
Wie zijn wij?
Fijn dat u dat vraagt! Oxtango is een professioneel audiotechnisch bedrijf dat gespecialiseerd is in het remasteren en herstellen van oude live en live-in-de-studio (d.w.z. geen ‘overdubs’) opnames. We streven ernaar de integriteit van de originele werken te eerbiedigen, door zo min mogelijk gebruik te maken van bewerkingen om ze zo mooi mogelijk te laten klinken.
Met trots presenteren wij The Beatles Live at the Star Club - The Definitive Remaster, een gloednieuwe, volledig geremasterde verzameling van deze baanbrekende live-opnames van de Beatles.
Voor het eerst weerklinkt alle kracht, passie en furie van de toen nog onbekende Beatles luid en duidelijk door op deze nieuwe remasters.
34 belangrijke opnames op twee silver-pressed CD’s, die in volle breedte laten zien door wie de Beatles werden beïnvloed, met al het oneerbiedige tussen-de-liedjes-door-geklets helemaal intact!
Er zijn veel pogingen gedaan om de klank van de originele bandopnames te verbeteren, maar nog nooit eerder klonken ze zo goed – dat garanderen we!
(Bron: starclub-remaster.com)
(Vert.: Linda Weller)