Beatlesfanclub NL

Onmogelijke vraag: wat is het Beste Beatles-Lied Ooit? Toch stelden we hem - vanwege dat grote Amerikaanse Fab Four-eerbetoon bij de NTR - aan net geen 50 kenners en liefhebbers onder wie: Leo Blokhuis, Giovanca, Boudewijn de Groot en Tom Egbers.

WE CAN WORK IT OUT (single, 1965*)
Keuze van Stijn Fens (Trouw), Geert Hendrickx (OOR, Heaven). 'Lennon en McCartney', stelt Beatles- en Vaticaankenner Stijn Fens, 'staan voor alle tegenstellingen van het leven: bitter-zoet, kunstenaar-ambachtsman, weloverwogen-onstuimig en ga nog maar even door. Nergens komt dat contrast zo mooi samen als in dit liedje. McCartney zingt: We can werk it out, we can work it out, de optimist. Maar even later walst Lennon daar overheen, ongeduldig: Life is very short and there's no time / Forfussing andfighting myfriend.'

BECAUSE (van Abbey Road, 1969)
Keuze van Leo Blokhuis (muziekkenner, schrijver), Hans Schiffers (Radio 2).
Neerlands bekendste Beatles-fan Leo Blokhuis schrijft: 'Het beste Beatles-liedje kiezen is net zoiets als je favoriete kind aanwijzen. (Ja, ik heb er meer dan één. Kinderen en favoriete Beatles-liedjes). Het gevaar van zo'n vraag is datje dan een academisch antwoord gaat geven. "A day in the life" is in dat geval een heel goeie kandidaat, omdat het uit min of meer gelijke delen van de hand van McCartney en Lennon is opgebouwd, met een magistrale orkestrale hand van geweldenaar George Martin. Het verhaal is gewoon goed. En het is een meesterlijke song. Maar je favoriete liedje van The Beatles moet dat ene liedje zijn datje steeds weer opzoekt, datje nog een keer opzet als het net is afgelopen. Gewoon het liedje dat je het meest ontroert. Alweer zijn er veel mogelijkheden: "Something", "Mother nature's son", "Blackbird", "In my life'. Maar ik zat een keer in mijn auto, het was nog de cassettebandjestijd. Mijn pieper ging, toen een geavanceerd apparaatje. Ik moest naar huis. Abbey Rood stond op het bandje. Halverwege "Because" was ik waar ik moest zijn. Toen ik een etmaal later de tweede helft van "Because" hoorde, was mijn zoon geboren. Dertien jaar later hoorde ik mijn dochters - ze kenden dit verhaal niet - een prachtige driestemmige versie van "Because" zingen. Naar het arrangement van de geweldige en betreurde Elliott Smith. Houd het dan maar 'ns droog. Er zijn vele redenen een favoriet liedje te kiezen. Er zijn vele.redenen dat een liedje van The Beatles te laten zijn. De manier waarop het je eigen leven raakt geeft de doorslag. "Because" derhalve, welke anders.' Radio 2-dj Hans Schiffers kiest ook voor dit meerstemmige meesterwerkje (dat de beroemde medley inleidt) want 'het laatste nummer dat de Beatles opnamen voor Abbey Roctd. En het eerste datje elke schoolklas zou moeten laten horen om het Beatles-verhaal mee te beginnen omdat iedereen dan "om" is.'

ELEANOR RIGBY (van Revolver, 1966)
Keuze van: Erik van den Berg (OOR), Gerard Ekdom (3FM), Otto Wichers (muzikant). Otto Wichers (beter bekend als Lucky Fonz III) kiest voor deze albumtrack: 'Omdat het op verschillende manieren tegelijkertijd radicaal is. Ten eerste is de tekst is verfijnder en grimmiger dan de gemiddelde poptekst in die tijd. Het gaat over de machteloosheid van de kerk, een typisch jaren 60-thema, maar toch is het nummer meer Sartre dan Swinging London. Het is ook een van de eerste keren dat een rockband een strijkersarrangement gebruikt als muzikale begeleiding, heel gewaagd toen.'

GETTING BETTER (van Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band, 1967)
Keuze van Tom Egbers (presentator). 'Lichtvoetig, vreemd swingend, met een subtiele sitar. Origineel, onmiskenbaar Beatles. Een minder bekende parel.'

HERE COMES THE SUN (van Abbey Road, 1969).
Keuze van Giel Beelen, Sander de Heer (Radio 2) en Douwe Bob Posthuma (singer-songwriter).
George Harrison (zijn andere Abbey Road-kraker, de ballade 'Something', wordt verderop ook genoemd) schreef dit nummer in zijn tuin. Douwe Bob: 'Ik vind dit misschien wel het mooiste Beatles-nummer door de prachtige eenvoud van het onderwerp. Hier komt de zon weer. En je kan het op zoveel manieren interpreteren juist door die eenvoud, en nooit daarvoor of daarna zijn er naar mijn mening zo mooi koortjes opgenomen.'

DEAR PRUDENCE (van The Beatles, 1968)
Keuze van Boudewijn de Groot (muzikant), Mark Minkman (directeur Paradiso). 'Het greep me al bij de eerste maten toen ik het voor het eerst hoorde,' schrijft Boudewijn de Groot. 'Het heeft een mooie mengeling van eenzaamheid, een stem uit het verleden, kinderlijke eenvoud en een spannend contrast tussen verstilling (in de ritmegitaar en de zang) en energieke, stuwende kracht (bas en slagwerk).'

LET IT BE (van Let it be, 1970)
Keuze van: Giovanca (muzikante). 'Mijn vader had één Beatles-plaat, voor de rest was het latin, soul, funk, jazz & gospel wat de klok sloeg. Wij luisterden nooit naar die Beatles-plaat. Op een dag nam mijn tante als cadeau uit Curacao een cd voor mijn vader mee: A tropical tribute to The Beatles met allemaal Zuid-Amerikaanse helden. Vooral "Let it be" knalde toen forever swingend uit de speakers in ons huis. Het was zo vrolijk en mooi gedaan. Mijn ouders dansten erop en wij zongen luidkeels mee. Het was even via een Caribische omweg, daarna klom ik op een kruk om bij de bovenste plank te komen waar die echte Beatles-plaat stond. En nu is-ie van mij.'

A DAY IN THE LIFE (van Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band, 1967)
Keuze van Mark Roos (Algemeen Dagblad), Rob Stenders (3FM, KX Radio), Henk Westbroek (muzikant, Het Goede Doel).
'Ik was als kind enorm bang van dit nummer,' schrijft Rob Stenders, 'No way dat ik dit nummer durfde op te zetten als het donker was. Het bleef me fascineren en ik ging op onderzoek uit, bij daglicht dan, wat dit nou allemaal te betekenen had. In dat verhaal over de vermeende dood van McCartney speelde dit nummer ook een cruciale rol. Het bezongen auto-ongeluk in dit nummer zou de reden van zijn overlijden zijn. (He blew his mind out in a car/He didn't notice that the lights had changed). Dat maakte het nummer alleen maar spannender. Dat geluidsorgasme en die piano-aanslag aan het einde maken het helemaal af. Ruim 40 jaar na dato heeft het nummer nog steeds niet alle geheimen prijsgegeven en blijft het eeuwig zijn magie behouden.' Henk Westbroek bewondert het nummer ook: 'De klassieke avant-gardecomponist Karlheinz Stockhausen propageerde het idee dat een muziekstuk nooit aan ingesleten verwachtingen mocht voldoen. Datje na twee coupletten hoort aankomen dat het refrein staat te wachten, bijvoorbeeld. Koppel deze opvatting aan de techniek van modulair componeren. Je componeert dan geen liedjes of opera's, maar je schept modules - afgeronde muziekfragmenten. Met die modules ga je schikken en schuiven. Van acht stuks kun je bijvoorbeeld een lied maken, of van 10 modules als ze wat kort zijn uitgevallen. The Beatles hebben bewust met deze opvatting in het achterhoofd "A day in the life" in elkaar geknutseld. Ook qua tekst. Schitterend!'

ANYTIME AT ALL (van A hard day's night, 1964)
Keuze van Dave von Raven (zanger/gitarist The Kik).
'Zelfs een aap weet dat het beste Beatlesnummer kiezen onbegonnen werk is. De ene dag is 't dat nummer, de andere dag weer die. Maar vandaag is mijn favoriete nummer "Anytime at all". De opener van kant B van A hard day's night uit 1964. The Beatles in het epicentrum van de manie die er om hen heen was ontstaan. De sound en songtextuur wat The Beatles The Beatles maakt, mijns inziens: enthousiasme, pure levensvreugd, prachtige akkoorden, dito melodie en John Lennon op z'n best. Je vraagt je af wat er met diegenen aan de hand is die dit niet tof vinden.'

LUCY IN THE SKY WITH DIAMONDS (van Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band, 1967).
Keuze van Lex Harding (oud-Veronica-dj, zakenman).
Tk draaide tijdens het Kralingen popfestival - dag en nacht in een tent. Het regende buiten, de hele tent was propvol. Mensen dansten, stonden en sliepen door elkaar heen, de helft was stoned en ik draaide "Lucy". Iedereen bewoog mee op het ritme, als in slow motion en ik steeg langzaam op naar het dak van de tent en dacht: mooier dan dit wordt het niet.'

OOK GENOEMD

Across the universe (van Let it be, 1970)            

Pierre Oitmann (nu.nl)

Baby's in black (van Beatles for sale, 1965)         

Anne Soldaat (muzikant, o.a. Daryll-Ann)

Come together (van Abbey road, 1969)              

Jacqueline Govaert (singer-songwriter)

Don't let me down (b-kant van single 'Get back', 1969*)               

Fons Dellen (programmamaker, ex-VPRO)

For no one (van Revolver, 1967)             

Kees Toering (zendermanager Radio 2)

Help! (van Help!, 1965)

Peter van Brummelen (Het Parool)

Hey Jude (single, 1968*)             

Jan van der Plas (OOR)

1 am the walrus (van Magical mystery tour, 1967)          

Beatrice van der Poel (zangeres)

l'm looking through you (van Revolver, 1966)   

Marien Dorleijn (zanger/gitarist Moss)

In my life (van Rubber soul, 1965)          

Tom Engelshoven (OOR)

1 saw her standing there (van Please please me, 1963)               

John Schoorl (de Volkskrant)

1 wanna be your man (van With The Beatles, 1963)      

Ad Visser (oud-presentator, muzikant)

Love me do (singleversie, 1963*)           

Willem van Kooten (oud-dj Veronica, zakenman)

No reply (van Beatles For Sale, 1965)    

Elly de Waard (ex-popjournalist, dichter)

Penny Lane (van Magical Mystery Tour, 1967) 

Menno Pot (de Volkskrant)

Rain (b-kant van 'Paperback writer', 1965)         

Peter Visser (muzikant, Bettie Serveert)

 She loves you (single, 1963*)  

Willem van Zeeland (eindredacteur VPRO's 3voorl2)

Something (van Abbey Road, 1969)       j

Bertolf Lentink (singer-songwriter)

Strawberry fields forever (van Magical mystery tour, 1967)    

Henk Hofstede (muzikant, Nits)

The fooi on the hill (van Magical Mystery Tour, 1967)   

Erik de Zwart (oud-dj van Veronica t/m Radio 538)

The long and winding road (van Let it be, 1970)     

Mart Smeets (presentator, sportjournalist, schrijver)

Ticket to ride (van Help!, 1965)

: Jan Vollaard (NRC Handelsblad), Roy Teysse (hoofd catalogus Universal Music)

Tomorrow never knows (van Revolver, 1966) 

Gijsbert Kamer (de Volkskrant), Paula van den Eisen  (eindredacteur muziek VPRO)

 While my guitar gently weeps Ode eerste take 1', 1968 i - niet uitgebracht)    

Fenno Werkman (Beatleskenner/beroepsverzamelaar, bekend van NTR's Nacht van de popmuziek - Lees  op varagids.nl/beatles hoe hij in de jaren 80 via zijn : favoriete fab-track bij George Harrison thuis verzeild : raakte.)

LEGENDA * Genoemde singles zijn allen te vinden op de dubbele cd-verzamelaar Past Masters.
(lees de bijbehorende toelichtingen op http://varagids.vara.nl/index.php?id=14474 )

(Bron: Varagids nr 8 - 2014/Ivar Snoep)


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
682760