Hun stijl, te zien bij hun optredens, op hun albumhoezen en in hun privé leven bleek baanbrekend en populair.
The Beatles veranderden de wereld natuurlijk niet alleen op muzikaal vlak. Hun stijl – op het podium, op albumhoezen en in hun privé leven – bleek baanbrekend en beïnvloedde niet alleen de garderobes van hun collega artiesten maar ook die van hun adorerende fans. Olivia Barker van USA Today onderzoekt de ‘long and winding’ (‘lange en bochtige’) modeontwikkeling die de band doormaakte, van rockabilly rebellen via Sgt. Pepper’s pauwenveren tot keurige ridders in witte pakken.
Vetkuiven in Duitsland
In de kelders in Hamburg rond 1960 volgden zij een modetrend die meer gruwelijk was dan groots: motorjacks, spijker- of leren broeken, cowboylaarzen en vetkuiven (Pete Best, destijds drummer, bleef de zijne trouw). Het was een eerbetoon van Brylcreem-en-opstaande-kraag aan hun muzikale helden: Gene Vincent en Elvis Presley.
‘Gesneden’ moptops
Manager Brian Epstein kwam aan boord van de Beatles-trein in 1962 en hij hielp de groep al gauw uit hun vette uitdossing en in iets dat veel volwassener oogde : grijze, boordloze kostuums, met zwarte biezen, ontworpen door de Londense kleermaker van het viertal, Dougie Millings, die zich waarschijnlijk had laten inspireren door de ‘cylinder’ collectie van Pierre Cardin uit 1960. Er zijn niet veel figuren uit de popcultuur waarnaar een haardracht genoemd is. Maar de springerige Beatle haardracht, een ‘geleend-van-de-Duitse-jongens’ stijl, bracht een evenwicht in het silhouet van het slanke pak met de smalle broekspijpen.
Satijnen soldaten
De hoes werd net zo’n openbaring als de muzikale inhoud – een power-flower peloton dat spat vanaf de voorkant van Sgt. Peppers’s Lonely Hearts Club Band. De militaire kleding van The Beatles, in neon kleuren, gemaakt van onwerkelijk glanzend satijn en gedragen met nadrukkelijk niet-militair aandoende snorren, dook – in iets subtielere vorm – 15 jaar later op bij een andere popicoon: Michael Jackson.
The Beatles vieren de voltooiing van hun nieuwe album ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ met een persconferentie die wordt gehouden in het huis van hun manager Brian Epstein in West London. De elpee komt uit op 1 juni 1967. (Foto: John Pratt, Keystone/Getty Images).
Psychedelische geleerden
Eind 1968, met de ervaring van Magical Mysterie Tour en een paar reisjes naar India op zak, waren The Beatles onmiskenbare boegbeelden geworden van de swingende stijl van de sixties: tunieken met paisley motieven en Nehru-stijl jasjes in Krishna-vriendelijke kleuren zoals saffraan. Terwijl de jongens zochten naar een hoger bewustzijn, droeg hun aantrekkelijke, met fluweel versierde kloffie bij in de ontwikkeling van hun modebewustzijn.
Ultieme pakken
Misschien vertoonde Tom Wolfe de stijl van John Lennon in 1969 al enkele jaren eerder, maar de Beatle, met zijn typische sneakers en lange haren, maakte het witte kostuum tot een tegencultuur. Voor het eerst bij zijn huwelijk met Yoko in Gibraltar en later op de hoes van Abbey Road, straalt Lennon een ongebreidelde formaliteit uit.
Het lange en het korte ervan
Het veel verguisde ‘matje’ wordt gemakkelijk getypeerd als jaren ’80 (denk aan Bono, Sting en de jongens van Duran Duran), maar de oorsprong ervan ligt elders: een decennium eerder was, intussen solo-artiest Paul McCartney, met zijn bovenop-kort-en-achter-lange look een pionier voor zijn muziekmakende Engelse broeders. Soms stekeltjes bovenop, soms sluik en meestal tot op de schouders. McCartney’s ‘matje’ heeft zich als modetrend bewezen.
(Bron: usatoday.com)
(Vert.: Marijke Snel)
Reacties
De foutjes zijn gecorrigeerd. Feit B moeten de bezoekers als een aanvulling op dit vertaalde artikel zien.
Onze dank dus!
Groetjes,
Evelien
Ik zou van jullie wel verwachten de feiten juist weer te geven:
A) het bedrijf heet Optimal Media en niet Optical Media
B) U schrijft: "Pas vanaf 1968 kreeg ieder Beatlesalbum een unieke mono- en stereomix maar de groep zag de monomix altijd als de belangrijkste. "
Dit is niet waar, "The Beatles" (witte dubbel) is de laatste LP die zowel in stereo als mono werd gemixt, de LP's daarna waren alleen als stereo bedoeld. Alle LP's voor "The Beatles" hadden zowel een stereo als mono mix.
Groetjes,
Gert-Jan
RSS lijst met reacties op dit artikel