Het nieuws over een nieuwe verzameling van tot nu uitgebrachte bootlegversies van Beatlessongs dat in gereedheid gebracht wordt om op iTunes te zetten, doet de speculaties bij vele Beatlesfans hoog oplopen.
Er gaat een gerucht rond dat dit, je kan het vergelijken met wat er rond Bob Dylan gebeurt, enkel dient om een verschuiving van Apple/The Beatles te voorkomen en te beveiligen voor de auteursrechten.
In Europa geldt immers dat de rechten (en dit om copyright tegen te gaan) enkel voor 50 jaar golden. En ja hoor, de klok begint te tikken vanaf het moment dat de opnames worden vrijgegeven. Er werd in november een nieuwe wet gestemd dat de auteursrechten op vrijgekomen releases verlengd wordt tot 70 jaar (dit gaat in vanaf het moment van de eerste opname).
Dus ... onuitgegeven materiaal wordt openbaar bezit vanaf het moment van de opnames. Dus hier gelden andere regels en dus om de auteursrechten te bewaren moet onuitgegeven materiaal in de running worden gebracht.
Anna Cruise, een vriend van onderstaande blogpagina, neemt twee mogelijkheden onder de loep in verband met de bootlegversie die er schijnt aan te komen:
Alle nummers zijn bootlegversies, er werd geen publiciteit rond gemaakt en van de releases is op Beatles.com geen sprake. Als de bootlegs niet opnieuw worden uitgebracht krijgt Apple op 1 januari automatisch de vernieuwde rechten. Maar de vele fans zullen hier niet mee akkoord gaan.
Wat echter meer aanvaardbaar lijkt, is dat deze tracks en opnames voor eeuwig en altijd blijven bestaan. Ze zijn immers voor het grootste deel afkomstig van eigen, prive opnames van fans. Ze hoeven er niet veel voor te doen om ze uit te brengen en blijven er geld aan verdienen.
Natuurlijk zijn de rechten over copywriting anders in Amerika dan hier, dus ze zullen ginds weinig actie ondernemen. Er bestaat dus de mogelijkheid dat ze het alleen in Europa op iTunes uitbrengen. De officiele kanalen lossen er geen woord over. Dus we zullen moeten afwachten.
Er is ook sprake van zeldzaam opnamemateriaal, uitgegeven op bootlegs, dat circuleert bij verzamelaars.
Dus wat als er nog meer opnames circuleren waarvan Universal Music/Apple Corps niet op de hoogte zijn? Zullen deze prive verzamelaars deze opnames voor zichzelf houden? Zullen ze onafhankelijke platenlabels contacteren in het nieuwe jaar en de opnames zo op legale manier uitbrengen? En wat gebeurt er met de vele opnames die reeds op bootleg verschenen zijn, maar nooit legaal werden uitgebracht?
Toch blijft de nieuwe uitgave van deze compilatie goed nieuws voor de vele Beatlesfans die zich liever niet inlaten met het verzamelen van bootlegs. For hen betekent deze nieuwe uitgave een virtuele rijkdom, deze nooit eerder gehoorde opnames zal voor velen dan ook een waardevol item zijn.
De bootlegindustrie is net als de officiële platenindustrie veranderd. In het geval van The Beatles startte het bootleggen met het album Get Back. The Beatles namen dit op in januari 1969 en legden het dan op de plank voor meer dan anderhalf jaar. Ondertussen kregen de radiostations en dj’s testpersingen van de nummers uit het album in handen en die begonnen te circuleren bij Beatlesfans. Die begonnen hier op hun beurt, dan wer opnames van te maken en plots was een nieuwe industrie geboren. Private tapes werden opgekocht of gestolen en hier werden dan weer nieuwe platen van geproduceerd. Deze platen werden onder de toog van de platenzaken verkocht aan fans die er op uit waren om nieuw materiaal te bemachtigen van een popgroep die niet meer bestond.
Het lijkt er op dat de eerste officiële opname met opnamemateriaal van The Beatles op BBC-radio een antwoord was, een reactie op de opnames die uitgegeven werden door het Italiaanse label Great Dane. Zij brachten een Beatlesbox uit met 9 cd’s. De Italiaanse wet op copywriting beschermde de opnames maar 25 jaar dus de box was volkomen legaal als die alleen in Italië uitkwam.
Maar de dingen veranderen vliegensvlug, en zo ook de platenindustrie. Mensen begonnen met nummers van het internet te downloaden. Bootlegs maken is dus niet langer een lucratieve business want de groep bootlegverzamelaars die nog platen koopt wordt kleiner en kleiner, want de bootlegs worden ‘vrijgegeven’ zoals ze dat zo mooi bestempelen en iedereen kan ze op internet vinden en/of plaatsen.
Vele bootlegverzamelaars, vooral de nieuwe generatie, is er van overtuigd dat alle niet uitgegeven muziek gratis moet zijn en mensen die hiervoor geld durven vragen worden hierop aangekeken.
De mensen die bootlegs downloaden zijn vaak dezelfde mensen die nog altijd betalen voor het downloaden van muziek die legaal op de markt komt. Ze houden van de artiest en zijn muziek en willen hem/haar niet beroven van zijn inkomsten. Verdedigers van bootlegs zullen je vertellen dat het bij bootlegs gaat over onuitgegeven werk en dat de artiesten zelf hier geen geld aan willen verdienen. Niet zoals de piratenplaten want dit is een heel ander gegeven. Dus bootlegverzamelaars bestelen de artiesten niet want het gaat hier echt wel over opnamemateriaal dat de platenindustrie niet de moeite waard vond om op te nemen, materiaal waar ze immers totaal niet in geïnteresseerd waren. Met de nieuwe compilatiebootleg die Apple en Universal Music gaan uitbrengen, lijken ze van koers te veranderen en geld te willen maken van dit soort opnames.
(Bron: wogew.blogspot.be)
(Vert: Janien Nuijten-Colans)