Beatlesfanclub NL

The Beatles waren iets langer dan een jaar een hardwerkende, scrappy rockband toen Paul McCartney en John Lennon het nummer ‘Love Me Do’ schreven.

Hun eerste single duwde de groep vlotjes naar de hoogste toppen van de Engelse musiekscene. Maar het was pas met ‘I Wana Hold Your Hand’, dat voor het eerst werd uitgebracht in de UK op 29 november 1963, dat de internationale Beatlemania begon te leven en het nummer maakte van hen supersterren. Ze veranderden de muziekgeschiedenis, het schrijven van muziek, en zouden als groep voor altijd een legende blijven.

Het nummer was hun eerste nummer 1 hit op de Billboard hitijst, en was tevens het begin van de Britse invasie met hun 15 weken durend verblijf in de Top 50. Het was ook voor de vier jongens uit Liverpool een innovatieve ervaring — hun eerste opname op 4 sporen.
"I Want to Hold Your Hand" was niet zo maar een succes, het was er eentje dat berekend was. Brian Epstein, de manager van de groep, zat er mee verveeld dat de groep niet aanwezig was in Amerika en hij vroeg aan Lennon en McCartney een nummer te schrijven dat het op de Amerikaanse (muziek)markt wel goed zou doen. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen, aan de beide kanten van de Atlantische oceaan, toen het nummer werd aangekondigd. Er werden nog voor het nummer op de markt gebracht werd al meer dan een miljoen exemplaren besteld door de verdelers.

De vocale harmonie waarmee het nummer opent — zoiets zoet, zo intens werd nog nooit eerder geschreven — kwam er als vanzelf toen Lennon en McCartney aan de piano zaten te werken in het Londense huis van Jane Asher, de vriendin van Paul McCartney. De rest hoorde er gewoon bij. Een zeemzoet liedje over een onschuldige liefde geschreven met twee bruggen en een enkel vers om ze te verbinden. En net zoals vele andere Beatlesliedjes heeft het geen leadzang, maar in de plaats daarvan zingen Paul en John harmonieus samen op de voorgrond, met een klein beetje meer nadruk op Lennon in de mix.

Hoewel Lennon en McCartney nog enkele jaren verwijderd waren van hun romance met Epiphone, hielp multitracking  de groep en George Martin, de producer, om een uniek gitaargeluid te produceren dat nog nooit eerder gehoord werd bij opnames in de UK.
‘I Wanna Hold Your Hand’ verschilde van de meeste eerder geschreven grote rockhits — zoals ‘Hound Dog’ en ‘Rock Around the Clock’ — die werden geschreven door songschrijvers om den brode, die het nummer niet zelf brachten en verenigd waren in ‘Brill Building’. Zij schreven toen de meeste populaire nummers. Samen met Bob Dylan, veranderden the Beatles het beeld van rockers als louter de uitvoerders van een nummer naar dat van volledige kunstenaars die niet alleen muziek konden maken en zingen, maar ook hun nummers konden schrijven en opnemen.

De sessie voor ‘I Wanna Hold Your Hand’ begon op 17 oktober 1963 in de EMI Studio 2 in Londen. Die studio was uitgerust met een nieuwe 4 sporen bandopnemer. Om het nummer af te werken waren 17 opnames nodig. Met het oog op marketing werd in januari 1964 een tweede versie gemaakt met het vocale gedeelte in het Duits. De groep had namelijk grote aanhang in Hamburg opgebouwd tijdens hun ‘Club’-periode,  en ook elders in Duitsland waren ze erg populair. Odeon, de Duitse tak van EMI stond er op de single ook in het Duits op de markt te brengen. 

 ‘I Wanna Hold Your Hand’ was een van de twee singles die The Beatles verplicht moesten opnemen in het Duits. Ze deden dit tegen hun zin. Het andere nummer was ‘She Loves You’. En ze hadden het perfect ingeschat, de Engelse versie van beide nummers bleek aan te slaan overal in ter wereld, ook in Duitsland.

Toen ‘I Wanna Hold Your Hand’ uitgebracht werd op 29 november 1963 in Engeland, steeg het  als een komeet in de Britse hitlijsten. Op 14 december werd ‘She Loves You’ , een ander Beatlesnummer van de eerste plaats afgeduwd.

Ondanks de positieve reacties wereldwijd, moesten Epstein en EMI grote strijd leveren opdat Capitol Records ‘I Wanna Hold Your Hand’  als eerste Amerikaanse single op de markt wilde brengen. Toen Capitol eindelijk toegaf werd het nummer gekoppeld aan ‘I Saw Her Standing There’ als B-kant. Op 26 december werd het uitgebracht in Amerika. Brian Epstein drong er bij Capitol op aan om 40000 dollar te besteden om de single te promoten - hij wilde DJ’s, televisiestations en radio’s, en platenverdelers de single bezorgen, en een grootse reclamecampagne in de media (vakbladen, radio en televisie).

Aanvankelijk werd de release door Capitol gepland voor januari, maar een alerte DJ uit Washington DC kreeg een paar weken eerder via British Airways een copie van de single in handen en begon het nummer te draaien en ontlokte toen bij de luisteraars zo veel opwinding dat Capitol wel moest ingrijpen en de single noodgedwongen  eind december moest uitbrengen. De eerste reactie van Capitol was een gerechterlijk bevel te vragen om de uitzending te verbieden, maar al snel werd de plaat ook in Chicago en in St Louis gedraaid. Uiteindelijk besloot Capitol toe te geven en de plaat uit te brengen en samen te werken. Zo werden de berichten over het verbod van uitzenden eigenlijk de enige reclamecampagne die gevoerd werd om de single te promoten.

Een niet geplande reclamecampagne die insloeg als een bom! Op 29 december, 3 dagen nadat de single uitgebracht werd, waren er meer dan 750000 copies verkocht van ‘I Wanna Hold Your Hand’, alleen in New York gingen  er 10000 per dag  over de toonbanken van de platenzaken. Uiteindelijk werden meer dan 5 miljoen singles alleen in de Verenigde Staten verkocht.

De Amerikaanse tieners kregen een onverzadigbare interesse voor Britse rockmuziek. The Kinks, The Dave Clark Five, The Rolling Stones, Herman’s Hermits en vele andere zochten en vonden een plaatsje in het Amerikaanse concertcircuit, op de televisie en natuurlijk in de bovenste regionen van de hitlijsten.

(Bron: antimusic.com)
(Vert: janien Nuijten-Colans


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
682820