Ooit maakte hij deel uit van de meest belangrijke rockband van de planeet, maar Ringo Starr werd zich weer bewust van het bescheiden begin toen hij zijn verleden onder de loep nam.
Hij zocht naar voorwerpen die geschikt waren voor 'Ringo: Peace & Love': een nieuwe tentoonstelling van het Grammy Museum over het leven en de carrière van de drummer van de Beatles. 'Eerlijk gezegd, zijn er niet veel foto’s — we hadden geen camera’s,' vertelde Starr, 72 jaar, over zijn jeugd ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in de havenstad Liverpool, Engeland. Tijdens een interview in het kantoor van het museum zei Starr, dat zelfs toen roem en rijkdom kwamen het documenteren van het ‘erfgoed’ van de groep ver uit ieders gedachten was. 'Het kwam niet in ons op,' vertelt hij. 'We deden gewoon ons werk: we waren muzikanten, maakten platen, traden live op, we gingen op vakantie en we namen af en toe een foto van elkaar. Maar we waren nooit in de studio zo van ‘klik-klik-klik’.'
Toch is er geen gebrek aan materiaal uit de tijd van Starr met de Beatles in de tentoonstelling 'Ringo: Peace & Love' die 12 juni opende. Het is de derde tentoonstelling van het Grammy Museum die gewijd is aan een individuele Beatle na de eerbetonen aan John Lennon en George Harrison. De Ringotentoonstelling is breed opgezet en omspant de periode tussen zijn ‘schrale’ dagen in Liverpool tot en met het wereldwijde succes en de meer dan 40 jaar waarin hij als ex-Beatle soloplaten maakte en bijdrages leverde aan films en televisie. Zijn liefde voor schilderkunst en fotografie is ook vertegenwoordigd in de tentoonstelling. 'Er is een heleboel over de Beatles, er is wat over Rory (Storm, voorman van de groep de Hurricanes waar Starr in zat voordat de Beatles hem inpikten) en er is wat over de andere kant van het sterrendom,' vertelde hij. 'Maar het voornaamste wat de mensen willen zien, is de Beatlestijd, dat is nu eenmaal zo. En muzikaal, waarom niet? Ik hield van de muziek.'
Er goed uitziend en fit door zijn vele jaren op een vegetarisch dieet leven, was Starr gekleed in een mooi zwart pak met als accent op de ene revers een miniatuur 45-toerensingeltje van rood plastic en op de andere een klein zilveren revolvertje met zijn loop in een knoop waarmee hij zijn anti-wapenhouding duidelijk maakt. In zijn linkeroorlel hing een kleine zilveren veiligheidsspeld.
Een uitnodiging vorig jaar van directeur Robert Santelli van het Grammy Museum om een tentoonstelling te organiseren sloot precies aan op de beslissing die hij en zijn vrouw, actrice Barbara Bach, hadden genomen om te beginnen met het archiveren van verschillende stukken ‘memorabilia’ die meer dan een halve eeuw opgeborgen waren geweest.
Santelli introduceerde Starr afgelopen dinsdag als 'de meest belangrijke drummer in de geschiedenis van de rock 'n' roll' zo verwijzend naar het ontelbare aantal drummers dat met het instrument begon nadat ze Starr en de Beatles in 'The Ed Sullivan Show' in 1964 gezien hadden.
Toen hem werd gevraagd of hij al eerder was benaderd door iemand die geïnteresseerd was in een terugblik op zijn carrière, was Starr een beetje verbaasd en zei: 'Nee', maar hij merkte op dat de Rock and Roll Hall of Fame and Museum in Cleveland al eerder enkele van zijn drumstellen had tentoongesteld.
'Mijn moeder is in 1986 overleden,' zei hij, 'en de grootste verrassing voor mij vond ik in een aantal dozen die ik uit het huis meenam. Ze alles bewaard. Er zat een brief in van Rory. Ik stond versteld. Er was een brief van Brian (Epstein, manager van de Beatles) waarin stond 'Netjes aankleden, jongens, het is een belangrijk optreden!' Ik heb daar nooit iets van bewaard.'
De expositie bevat een schat aan interessante items voor de Beatlesfans. Er zijn podiumoutfits en outfits van albumcovers uit de hoogtijdagen van de Fab Four, met inbegrip van Starr's roze militairachtig satijnen kostuum van de hoes van 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band', zijn cape uit de 'Help!'-film en zijn rode jasje van het concert uit 1969 op het dak, dat in de film 'Let It Be' te zien was.
Starr heeft ook een paar van zijn drumkits uitgeleend, met inbegrip van het karakteristieke Ludwig black pearl drumstel met het Beatles-logo op de basdrum uit 'The Ed Sullivan Show', evenals dat waarop hij speelde toen de groep 'Abbey Road,' 'The Beatles' (ook bekend als 'The White Album') en 'Let It Be' opnam.
Interactieve onderdelen op de expositie zijn onder andere plaatsen waar bezoekers zijn nieuwe e-boek 'Photograph' kunnen bekijken, terwijl wannabe Starrs achter een kit kunnen zitten en een virtuele drumles krijgen van Ringo, of je kunt een 'Yellow Submarine'-stand inlopen en die hit uit 1966 met hem meezingen.
Net zoals tijdens de tentoonstelling over Harrison in het Grammy Museum drie jaar geleden, zijn er drie mengpanelen waar de bezoekers de instrumentale en vocale harmonieën kunnen aanpassen van een van zijn karakteristieke opnames, in dit geval 'With a Little Help From My Friends' van 'Sgt. Pepper.'
Het organiseren en tentoonstellen van memorabilia van een leven lang van een Beatle zou gemakkelijk kunnen uitmonden in een klus van 24 uur per dag, maar Starr zei, 'dat doe je niet... je leeft in het nu, zo goed als je kunt, maar je hebt dat verleden bij je. Dat is hoe het was, maar je gaat nog steeds verder.'
Starrs 'nu' omvat zijn All-Starr Band, de alsmaar wisselende groep van rockstar vrienden met wie hij om de paar jaar op tournee gaat. Ze hebben een opeenvolging aan voorstellingen geboekt in Zuid-Amerika in november, gevolgd door een paar shows in Las Vegas.
'Het gaat alleen maar over de muziek voor mij,' zei Starr. 'Zelfs bij de Beatles: Het ging over de muziek die we maakten. De films waren prima, maar het ging over de platen, en ze doen het nog steeds goed vandaag de dag. Wij hebben ze niet gemaakt met het idee van: 'Oh, deze zal het lang goeddoen!' Je maakte die verrekte platen gewoon. Dat is wat we doen, en we doen het met liefde.'
(bron: mercedsunstar.com)
(vertaling: Jolanda van der Lee, Liesbeth te Boekhorst)