Beatlesfanclub NL

Toen ik groot groeide in Liverpool vond ik vegetariërs maar watjes hoor. Wij hadden zo veel vooroordelen, ik weet niet of mensen nu nog denken zoals wij dat vroeger deden.

Ik ben al heel lang vegetariër en heb gezien hoe in de hele wereld de houding tegenover vegetariërs langzaam veranderde, ik ben dus ook helemaal niet verbaasd als uit een nieuw onderzoek blijkt dat steeds meer en meer mensen vlees van hun menu schrappen. 20 jaar geleden was het enorm moeilijk om in een goed restaurant iets vegetarisch te bestellen. Nu is het gewoon geweldig dat je in een restaurant, net als de vleeseters, je keuze uit verschillende vegetarische gerechten kunt maken. En dat de (sterren)chefs creatief met vegetarische ingridienten overweg kunnen. Het vegetarisch zijn wordt nu aanvaard als een bewuste levenskeuze.

Mijn overleden vrouw Linda heeft hierin een grote rol gespeeld. Ze bekeerde heel veel vrienden en kennissen tot het vegetarisme, maar ook sommige van de roadies die met ons samenwerkten tijdens concerten en tournees. We droomden er toen van dat we ooit zouden kunnen stoppen langs de autostrade tijdens een ritje en iets vegetarisch konden gaan eten. En ja nu kan dat! Linda deed heel veel pionierswerk en opende veel deuren. Ze zorgde voor een revolutie in de voeingsindustrie. En in de loop der jaren werden steeds meer vegetarische produkten aan het gamma toegevoegd. Linda vond dit geweldig dat anderen ook vegetarische produkten gingen maken en verkopen. Ze vond dit gezonde concurrentie.

We willen niet alleen de vriendelijkheid tegenover dieren centraal stellen, het gaat veel verder. Tegenwoordig zijn veel mensen zich beter bewust over wat er in hun voeding zit en wat er mee gebeurt. Ze weten dat te veel vlees schadelijk is voor de gezondheid. Maar de mensen weten ook dat de impact enorm is op het milieu en op onze planeet.

In 2006 stelde de VN eindelijk een rapport op (Livestock’s Long Shadow) en daarin wordt gesteld dat de veehouderij meer schadelijke gassen uitstoot dan de transsportsector — ze voegden er toen aan toe dat het inderdaad beter zou zijn als we met zijn allen minder vlees zouden eten.  Het wordt meer en meer duidelijk dat een van de meest effectieve dingen een individu kan doen om het milieu te helpen is  minder vlees eten. Voor dit rapport werd er een interessant onderzoek gedaan en men voorspelde dat er in het Verenigd Koninkrijk 50% meer vegetariërs zouden komen en dat het flexitarisme (mensen die nog wel af en toe vlees eten maar ook bewust vlees schrappen uit hun menu) steeds meer aanhangers zou krijgen omdat ze zich bewust worden van het probleem.

We lanceerden in 2009 een campagne voor een maandag zonder vlees (Meat Free Monday) om mensen te stimuleren en om bewust te kijken naar wat er op hun bord komt. Het is zeker niet nieuw, het is iets dat in vele delen van de wereld gebeurt. We kozen voor maandag omdat die dag net na het weekend valt en omdat mensen nogal eens de neiging hebben om te overdrijven in het weekend. Mensen vonden het kringloopgebeuren en het herbruiken van dingen eerst ook een vreemd gegeven, maar nu is het raar als je dit niet doet.

Linda’s bedrijf is enorm gegroeid door de jaren. Recent nog werden nieuwe gekoelde producten toegevoegd en gelanceerd in alle grote supermarkten. En positief is dat de verkoop blijft stijgen. We vonden het ook een goed gekozen moment om een nationale reclamecampagne op poten te zetten en mensen er nog eens aan te herinneren hoe belangrijk vlees schrappen wel is. Linda zette dit bedrijf op omdat ze er steevast in geloofde en ze werkte er met heel veel liefde aan. Samen, zij en ik,  wilden we iets bijzonders creëren.

We werkten voor dit reclamefilmpje samen met de jongens van Passion Pictures (ik kende hen van de animaties voor Beatles Rockband), en ook mijn schoonzoon Simon Aboud werkte mee. Hij werd aangesteld als creatief directeur voor dit projekt. De andere kinderen waren allemaal eveneens betrokken. Ik hou van de animatiefilm en de manier waarop wij allemaal worden afgebeeld. En ja hoor, sommige zijn echt eigenzinnige figuurtjes. Ik weet zeker dat Linda dit zou goedgekeurd hebben. Het toont haar zorgen en haar liefde voor haar familie en voor de dieren.

Linda zou ook hebben genoten van de mooie bosrijke omgeving, de creatieve details van het animatiefilmpje. Zij zou het heel erg mooi gevonden hebben. Het filmpje heeft iets tijdsloos, en ik hoop dat dat zich ook weerspiegelt in mijn nieuwe opname ‘Heart of the Country’. Het landschap staat centraal in dit projekt. Wij waren ook heel enthousiast over het feit dat Elvis Costello de stemmen wilde doen. Hij is een oude vriend van de familie en kende Linda erg goed.

De reclamecampagne start op 28 januari en zal heel februari en maart op de televisie te zien zijn. Ikzelf en de hele familie zijn erg trots op deze campagne en we zijn er zeker van dat Linda ook heel erg trots zou zijn. En het zijn tenslotte de waarden waarvoor Linda stond, de ethiek van Linda die nu, na 40 jaar goedgekeurd wordt door heel veel mensen.

Wij blijven achter de ideeën en de visie van Linda staan en willen een centrale rol blijven spelen in het toekomstgericht denken rond het vegetarisme. Een leven zonder vlees kan en wij blijven dit promoten.

(bron: paulmccartney.com/huffingtonpost.com)
(Vert.: Janien Nuijten-Colans)


U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
669830