Popicoon Sir Paul McCartney heeft het opgenomen voor de supermarkten in het steeds verder uitdijende schandaal rond de verontreiniging van biefburgers met paardenvlees.
Iemand moet gezegd hebben: 'Gooi er maar wat paardenvlees doorheen; dat merkt toch niemand' stelt McCartney.
Na de ontdekking van sporen van paarden- en varkensvlees in de biefburgers van Tesco, Island en andere leveranciers stelde McCartney dat de tussenhandel en niet de detailhandel verantwoordelijk is voor de huidige crisis.
'Het zijn niet de supermarkten die verantwoordelijk zijn ,'zei McCartney gisteren (20 januari) in het voedingsprogramma van BBC Radio 4, 'want als zij de mogelijkheden daartoe hadden dan zouden zij alles hebben aangegrepen om dit te voorkomen. Nee, het moet wel een toeleverancier zijn geweest; iemand die zei: Gooi er maar wat van dat paardenvlees doorheen want dat merken ze toch niet.'
McCartney beweert dat de misleiding rond de kwaliteit van biefburgers voor hem niet bepaald als een verrassing kwam. 'Ik zag het aankomen omdat ik weet hoe het daar achter de schermen toegaat.'.
Dit stinkt.
'Dit stinkt maar we weten dat er mensen die nergens voor terugdeinzen' ging het pop-icoon verder waarbij hij ter compensatie nog eens de aandacht vestigde op de lijn vegetarische producten die onder de naam Linda McCartney op de markt worden gebracht. Linda was McCartney's eerste vrouw die in 1998 aan kanker is overleden.
De Ierse Voedselautoritet heeft heeft inmiddels de Nederlandse zusterorganisatie gevraagd om onderzoek te doen naar de handelspraktijken van enkele bedrijven die met het schandaal in verband worden gebracht. Ierse voedselveiligheidsfunctionarissen gaan er van uit dat de biefburgers zijn verontreinigd met delen paardenvlees uit vleesvullers van Nederlands fabrikaat.
In het Verenigd Koninkrijk heeft Nick Allen, de directeur van EBLEX (het Engelse Productschap) zich achter de oproep van de Nationale Boerenbond geschaard om vleesproducten duidelijker te presenteren. 'Een duidelijker omschrijving van het product geeft helderheid en het vergroot de mogelijkheden tot vergelijking waarmee het een bijdrage ken leveren aan de versterking van het consumentenvertrouwen in lams- en rundvleesproducten.'
'Het mengen van vlees uit verschillende landen heeft al eerder bij de consument tot bezorgdheid geleid,' voegt Allen toe.'Wij ondersteunen dan ook elk initiatief tot tot een meer eenvoudige en heldere aanprijzing van artikelen en zouden dat graag op de politieke agenda willen zien. Het is belangrijk voor het publiek om te weten waar iets vandaan komt. Men wil de herkomst weten en tegelijk wat er nu precies in het produkt zit dat men koopt. Hoewel men accepteert dat er in het goedkopere vleesproduct minder rundvlees zit dan in de duurdere soorten wil men toch weten hoeveel dat nu precies is.'
Verleden week liet Peter Kendall, een internationaal gelauwerde, hoge functionaris in de Britse agrarische wereld, zijn waarschuwing horen: 'De gebeurtenissen van de laatste dagen hebben het vertrouwen in de Britse voedselindustrie ernstig ondermijnd. De boeren zijn terecht verontwaardigd dat er met buitenlandse alternatieven wordt geschipperd in producten die als exclusief Brits worden aangeprijsd.'
Leatherhead Food Research, zeg maar de Keuringsdienst voor Waren, heeft inmiddels, in het licht van het huidige schandaal, het testprogramma uitgebreid met de detectie naar paardenvlees.
(Bron: Foodmanufacture.co.uk)
(Vert.: Klaas Schoehuijs)