In een eerder interview met Ravi Shankar, overleden op 92 jarige leeftijd, herinnert hij zich hoe hij de Beatles gitarist onderwees in het spelen van de sitar.
Pandit Ravi Shankar, de virtuoze sitar maestro, introduceerde Indiase klassieke muziek aan de wereld en was inspiratiebron van het jaren zestig 'psychedelische' geluid door zijn samenwerking met de Beatles.
In India, waar Pandit Ravi Shankar veelvuldig gratis concerten gaf was hij enorm populair en werd hij bewonderd. Zijn grootste nalatenschap echter is de export van Indiase klassieke muziek naar het westen door middel van zijn samenwerking met Yehudi Menuhin en de Beatles, welke hij inspireerde tot het psychedelische geluid van de jaren zestig.
Roger McGuinn, de oprichter van de Byrds, vertelde eerder aan de Telegraph hoe hij George Harrison op een feestje bij Zsa Zsa Gabor’s Bel Air herenhuis in 1965 introduceerde aan de Ravi Shankar sitar muziek. Op dat moment waren ze beiden onder invloed van LSD, zegt hij, maar het geluid inspireerde Harrison en de Beatles tot een reis naar India waar zij Pt Shankar ontmoetten en sitarlessen van hem kregen. De invloeden zijn goed te horen op hun albums Rubber Soul en Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band maar inspireerde verder ook muzikanten variërend van de Rolling Stones tot Stevie Wonder.
Hoewel hun ontmoeting en samenwerking nieuw publiek bereikte voor zijn muziek, koesterde de Pandit later wrok richting de Beatles omdat ze van hem een soort popster omringd door stoned hippies maakten.
Ze kwamen alle vier naar India en waren allemaal erg aardig maar George was zo speciaal. Onder vier ogen vroeg hij mij wat de relatie was tussen spiritualiteit en muziek en religie en muziek. Nadat hij mij een paar keer had ontmoet begon ik hem te onderwijzen. Dat nieuws verspreidde zich snel. Dat heeft me geholpen.
Als mensen zeggen dat George Harrison me beroemd maakte dan is dat op een bepaalde manier waar. Vervolgens gebeurde het dat ik ineens een popster werd. Allemaal jonge mensen met baarden, lange haren, gingen kralen dragen en vertoonden abnormaal gedrag. Ze gedroegen zich als Naga sannyasis [heilige cannabis rokende mannen] als ze er de kans voor kregen. Ik was er niet blij mee.
Ik vroeg aan George, 'wat heb je gedaan?'
Ravi Shankar weigerde het om op te treden op het 1967 Monterey Pop Festival, het begin van de Summer of Love, na het beruchte moment waarop The Who hun instrumenten aan gort sloegen op het podium. Later vertelt hij dat hij uiteindelijk de 'free love' van dat tijdperk niet kon weerstaan.
(bron: telegraph.co.uk)
(Vert.: Mart van Rooij)