Al meer dan 10 jaar steekt Gary Arseneau, een grafisch artiest en zelfbenoemde geleerde uit Florida, een verwijtende vinger uit naar de verantwoordelijken achter de verkoop van de minimalistische pen krabbels van ex-Beatle John Lennon.
In 1987, zes jaar na zijn overlijden, begon zijn weduwe Yoko Ono met de uitgave van gelimiteerde oplages van de persoonlijke tekeningetjes van haar man in een poging om zijn naam te vestigen als een van de belangrijkste visueel artiesten van zijn tijd. Het zijn deze reproducties, dus niet het originele werk van Lennon zelf, waarmee Arseneau een probleem heeft.
'De reden waarom deze kunst nep is, is eenvoudigweg omdat alles wat na 1980 is geproduceerd, niet origineel is. John was toen dood - doden maken geen kunst,' zei Arseneau. 'Dit zijn reproducties die zijn ingekleurd en aangepast door Yoko en anderen.'
Arseneau blijft erbij dat Yoko en de curators van een rondreizende collectie van 120 items van John Lennon, die recent werd vertoond in The Streets aan SouthGlenn in Centennial, verkeerde informatie verschaffen over de authenticiteit in een poging om niets vermoedende verzamelaars en fans duizenden dollars afhandig te maken.
Curator van deze collectie, Richard Horowitz, die voor de tentoonstelling nauw heeft samengewerkt met de nabestaanden van Lennon, zei dat Arseneau vervelend is. 'Hij valt ons hierover al tien jaar lastig,' zei Horowitz. 'Alle items van de collectie zijn keurig geïdentificeerd en we maken absoluut duidelijk dat Yoko Ono aan veel van deze stukken heeft meegewerkt.' Maar volgens Arseneau niet duidelijk genoeg.
'Mensen gaan naar binnen en zien de kunst van Lennon en horen zijn muziek op de achtergrond; zij hebben er dan nog geen flauw benul van of dat wat ze kopen 100% John Lennon is of iets anders - Yoko Ono probeert de geschiedenis te herschrijven om er winst uit te halen.'
Horowitz zegt dat de galerij altijd eerlijk is over elk stuk dat ze verkopen, waarbij klanten worden onderwezen over de elk stuk en de unieke geschiedenis ervan. 'Mensen vertrekken hier met alle beschikbare informatie over het stuk dat ze gekocht hebben,' zei Horowitz.
Voor Arseneau gaat het er om dat kopers moeten weten dat het originele werk van Lennon allemaal is uitgevoerd in zwart-wit en dat alles met kleur het resultaat is van een samenwerking onder supervisie van Yoko Ono en dat prints met een beperkte oplage genummerd moeten zijn en voorzien van een originele handtekening van de artiest.
Maar volgens Horowitz mist Arseneau de hoofdzaak. 'De handtekening van Yoko Ono verschijnt op veel van deze stukken om aan te tonen dat het geautoriseerde reproducties betreft uit zijn nalatenschap; we zijn daar echt heel eerlijk over.'
Meer dan 3.000 mensen bezochten de driedaagse tentoonstelling op 2-4 november die door Horowitz en de Pacific Edge Gallery uit Californie werd georganiseerd. 'Er is maar een mogelijkheid dat ik het hierbij aan het verkeerde eind heb,' gaf Arseneau toe. 'En dat zou zijn als John Lennon nog steeds in leven is.'
(Bron: ourcoloradonews.com)
(Vert.: Marijke Snel)