De Victoriaanse circusposter die John Lennon inspireerde het nummer 'Being for the Benefit of Mr. Kite!' te schrijven wordt opnieuw uitgegeven door een Britse ontwerper, als onderdeel van de festiviteiten rond de 50e Beatles verjaardag.
Lennon kocht de poster — met erop een advertentie van Pablo Fanque's Circus Royal — in een antiekwinkel in 1967. Hij hing in zijn werkkamer waar het hem inspireerde toen hij aan het schrijven was voor Sgt. Pepper.
Die in eerste instantie door de BBC verboden werd omdat men dacht dat de tekst drugs gerelateerd was, veel van de bloemrijke taal in het nummer was echter direct van de poster overgenomen. Lennon zei, 'Alle woorden keken me recht aan op het moment dat ik een nieuw nummer zocht…. Ik heb er nauwelijks iets aan toegevoegd.'
Peter Dean, een ontwerper uit Londen heeft deze poster nu heel nauwkeurig nagemaakt. Hij legt uit, 'Als een ware Beatles fan bedacht ik dat het fantastisch zou zijn om een kopie van de Mr. Kite poster te bezitten. Maar als ontwerper kon ik niets met de slechte imitaties die ik vond, zelfs die op Wikipedia staat klopt niet. Zodoende wist ik dat het exact nagemaakt moest worden.'
Wat inhield dat dezelfde traditionele drukmethodes gebruikt moesten worden als van het origineel uit 1843. Dus werkte Dean samen met een houtgraveur om de tekeningen na te bootsen en een boekdruk printer om de Victoriaanse metalen en houten lettertypes van het origineel te evenaren.
De vooraanstaande Britse kunstenaar op het gebied van houtgravures Andy English werd erbij gevraagd om de twee circus figuren op de poster na te maken, terwijl Graham Bignell, die de 'New North Press' in Shoreditch, Londen, runt de taak kreeg de poster te drukken, gebaseerd op zijn expertise in tekstdruk en uitgebreide verzameling Victoriaanse lettertypes.
Over hun bijdrage zegt Dean,' Ik voel me vereerd om met Dean en Graham te hebben gewerkt, ik geloof dat Andy's nauwgezette gravures gecombineerd met Graham's bekwaamheid en kennis echt de kwaliteit van de originele poster gevangen hebben, wat John Lennon zo fascineerde.'
Dean's project kreeg ook vat op de verbeelding van de Londense filmmakers, Nick Esdaile en Joe Fellows. De twee filmers hebben een prachtige kleine film gemaakt over de remake van de poster.
Het eindresultaat is iets wat elke echte Beatles fan graag aan zijn muur wil hebben. In Dean's woorden,' De eerste belangstelling is overweldigend, iedereen die het gezien heeft wil er een.
Het is een voortreffelijke op zich zelf staande druk, maar de Beatles - connectie maakt het zo gewild.'
De poster, geprint in een gelimiteerde editie van 1967 stuks, om de datum van uitgave te memoreren van Sgt. Pepper, is exclusief verkrijgbaar bij kiteprint.com.
(bron: prweb.com)
(Vert.: Trix van Twist)