Hij was verantwoordelijk voor veel van de originele afleveringen van ‘The Beatles’, de tekenfilmserie die op zaterdagmorgen door ABC uitgezonden werd tussen 25 september 1965 en 20 april 1969.
Ongeveer de helft van de afleveringen werd geproduceerd in Australië waar Campbell werkte. Samen met zijn crew zorgde hij voor het omzetten van een script in een storyboard, het animeren en het op tijd opleveren ervan.
Al snel werden hij (en zijn partner Duane Crowther) betrokken bij het animeren van Blue Meanies, de Sea of Time en andere fragmenten voor de speelfilm uit 1968 'Yellow Submarine.' Campbell, op wiens naam onder andere ook 'The Jetsons,' 'The Flintstones' en 'Scooby Doo,' staan, is een van de topattracties van de KZEP Zeptember Classic Rock Art Show & Sale in het Wonderland of the Americas winkelcentrum. Hij zal er zijn gewaardeerde levendige waterverfschilderingen maken en verkopen.
De gratis tentoonstelling van zeldzame rock 'n' roll kunst, foto’s, posters and memorabilia is geopend van 10 uur tot 21 uur op vrijdag-zaterdag en van 12 uur tot 18 uur op zondag. Campbell geeft graag toe dat hij in 1964 nooit verwacht had dat hij het bijna 50 jaar later over de Beatles zou hebben. 'Echt totaal niet,' zegt Campbell grinnikend. 'Ik stam uit de tijd waarin zangers kwamen en gingen. Herinner jij je Johnny Ray?'
Hij vertelt over het telefoontje dat hij uit New York kreeg van producer Al Brodax. Campbell was enthousiast over het voorstel om aan een tekenfilmserie voor tv te werken totdat hij hoorde dat het over insecten zou gaan - tenminste dat is wat hij aannam toen hij ‘beetles’ [kevers] via de lijn hoorde.
'Ik zei: ‘wat is het voor programma, Al?' Hij zei: 'Het programma heet The Beatles.’'' En ik zei: 'Tsjee, Al. Ik weet niet hoor. Ik heb echt een grote hekel aan insecten.’ Hij zei: 'Nee, nee, nee, de zanggroep, gek.’ Ik had zelfs nog nooit van ze gehoord. Rock 'n' roll was mijn ding niet.'
De serie was - zij het toegegeven dat het allemaal wat primitief was 'met een sprankelende geest' (Campbell zegt dat hij er vanuit technisch oogpunt huiverend naar kijkt en 'zich dan doodschaamt') - een belangrijk deel van Beatlemania en 'veranderde 5-jarigen in Beatlesfans,' zegt de animator.
Tegen de tijd van 'Yellow Submarine,' was het 'die totaal psychedelische look' die verlangd werd en waarvan veel doorgedrongen was in de popcultuur en reclamewereld. 'Op een of andere manier vangt het de tijdgeest,' zegt hij. 'Ik was in staat op die manier te tekenen. Het was naturel. Ik maakte deel uit van die generatie.'
Campbell vindt het leuk te maken te hebben met verschillende generaties fans. Voor veel van hen is het het meest dichtbij dat ze ooit bij de Beatlesmagie kunnen komen. 'Het enthousiasme is zo wonderbaarlijk,' zegt hij. 'Ik ben geen ‘frickin' popster. Ze verwarren mij of verbinden mij op een of andere manier met de Beatles zelf.'
(bron: mysanantonio.com)
(vert.: Jolanda van der Lee)