Zou je de Beatles ooit echt kunnen namaken? Hoe zou je die unieke ervaring kunnen namaken die zo nauw gelinkt is aan de tijden waarin het zich afspeelde?
Ja, er zijn Beatles imitators net als de vele Elvis look-alikes. De entertainment industrie noemt deze mensen 'tribute artiesten', maar eerlijk gezegd brengen ze je eerder in verlegenheid. Maar waarom zou je de Beatles namaken? Het doet niks ten goede aan het merk de Beatles.
De Beatles zorgden voor een hype met hun tot-hun-boorden en over-hun-oren-lengte bloempotkapsels. Laten we eens zeggen dat er een tegenhanger van de Beatles zou komen. Stel je voor dat de Fab Four allemaal een kaal geschoren hoofd zouden hebben zoals model Amber Rose. In
1963 was het kapsel van de Beatles revolutionair. Welk kapsel zou dat tegenwoordig nog zijn?
Als je de Beatles verder onderzoekt, vindt je meer speciale eigenschappen:
- eclectisch en kleurrijke muzikale basis in de Liverpoolse skiffle scene
- psychedelische toespelingen
- een helder klinkend gitaargeluid, "double tracking" en het Abbey Road geluid
Als je nog verder kijkt, kom je eigenschappen tegen die nog minder tijdsgebonden zijn:
- emotionele beklemming van de liedjes
- vlekkeloos gevoel van samenwerking
- brutale onafhankelijkheid
Je moet dus ver weg blijven van de boordloze pakken uit Edwardiaanse tijd en een Arthur kapsel met pony. Het gaat veel meer om individualisme en een toewijding aan persoonlijk expressie.
We zien vaak genoeg dat marketeers andere merken willen nadoen. Daarmee lukt het je sowieso niet. Bestudeer liever de bestanddelen waarmee je succesvol kunt worden. Daarna moet je nagaan wat de kern is van je merk.
Aan de ene kant kan het focussen op flamboyante eigenschappen de kernattributen camoufleren. Aan de andere kant, als je een belangrijk ingrediënt eruit haalt, is je identiteit weg. Een croissant bevat niet veel suiker bijvoorbeeld, maar een traditioneel Franse bakker zou niet ver komen zonder. Je moet de kerneigenschappen vinden en het daarbij houden.
Merken bestaan niet uit maar een belangrijke eigenschap. Het is de combinatie van meerdere dat een merk tot leven brengt en succesvol maakt.
De Beatles hebben het tenslotte nog het beste gezegd met: 'Think for yourself' en 'do it if just for your own sake'.
(bron: forbes.com)
(Vert.: Malou Oldenhof)