Weet u de onvergetelijke openingszin van George Harrison nog van de Beatles hit uit 1969 ‘Something’?‘Something in the way she moves / attracts me like no other woman.’
Natuurlijk niet, want hij zingt ‘lover’, niet ‘woman’. Maar ‘woman’ is wat Harrison geschreven had voor hij een woord veranderde wat het verschil had kunnen maken tussen een hit en een flop, een verandering die tentoongesteld wordt in het Grammy museum in ‘George Harrison: Living in a Material World’, een expositie gericht op de man die al vroeg een etiket opgeplakt kreeg als ‘de stille Beatle’.
Bij de handgeschreven songteksten van ‘Something’, samen met een half dozijn proefopnames van liedjes van Harrison die aan het museum zijn geleend door zijn weduwe, Olivia Harrison, zit ook een couplet waar Harrison van af zag voor hij zijn wellicht grootste hit definitief gestalte gaf.
Samen met songteksten van andere nummers, o.a. ‘While My Guitar Gently Weeps’, ‘Here Comes the Sun’ en ‘All Things Must Pass’, heeft de expositie, die tot 12 februari te zien is, een handjevol van zijn gitaren, zoals de zwarte Grestch Duo-Jet elektrische gitaar, waar hij 75 Britse Pond voor betaald heeft.
Ze hebben ook het geelbruine jasje met de hoge kraag die hij tijdens het concert in het Shea stadium droeg in 1965, en het elegante crèmekleurige pak wat hij aan had tijdens het concert voor Bangladesh in 1971 wat hij aanvoerde, het eerste rockbenefietconcert wat louter uit sterren bestond. Veel van de stukken die Olivia Harrison uitgeleend heeft voor de expositie, zijn hun huis in Friar Pard, Henly-on-Thames in Engeland, niet uitgeweest sinds Harrison 10 jaar geleden overleed aan kanker. 'Ik weet niet hoe ze me zover hebben gekregen om ook maar iets van deze spullen los te laten,' vertelde ze laatst zacht grinnikend aan de Los Angeles Times. 'Ze zullen wel een of andere omgekeerde psychologie hebben gebruikt.'
(Bron: articles.philly.com)
(Vert.: Frances Vermeulen)