Het balletdebuut van Paul McCartney, hij schreef een orkestraal verhaal, een liefdesverhaal van een prinses die in de oceaan woont, werd niet echt warm onthaald. De critici op vrijdag vonden de muziek wel aangenaam, maar het verhaal en de enscenering saai.
McCartney, 69, poseerde voor foto's en fans met verloofde Nancy Shevell, 51, samen met modeontwerpster dochter Stella McCartney en sterren als Sarah Jessica Parker, Naomi Watts en Alec Baldwin in een vol huis van het New York City Ballet waar op donderdag de première gehouden werd van 'Ocean's Kingdom.'
De opgekomen menigte was er voor McCartney zelf, eerder dan voor het 50 minuten durende ballet dat McCartney maakte samen met de balletmeester Peter Martins, die de choreografie verzorgde. Peter gaf dit ook grif toe in de interviews met de media die veelal negatieve kritiek gaven.
The New York Times zei dat het werk van McCartney 'veel kleur en melodie' bevat en 'nooit minder dan aangenaam' was, maar 'het maakte op geen enkele wijze een belangrijke aanvulling op het aanbod van de balletmuziek,' en eigenlijk verdiende de show een betere enscenering.
''Ocean's Kingdom' toont geen vechtlust, het is gewoon onschuldig, zacht, magerkes, soms heel incompetent, iets om snel te vergeten', is de slotsom.
The Times vindt het scenario gecreëerd door McCartney eerder banaal, en de kostuums zijn te cliche. Toch is de recensent er van overtuigd dat de show gered had kunnen worden door een betere choreografie, maar de choreografie ging een beetje de mist in.
'Ik hoop dat iemand anders de choreografie op zich neemt: het heeft veel meer kansen om het dansen in het licht te zetten - vooral in de finale - dan de heer Martins gerealiseerd heeft', klinkt het.
De Los Angeles Times noemde McCartney's balletvoorstelling op zijn beste momenten een 'Hollywood-soundtrack voor een sprookjesfilm', maar zei ook dat het de mist in ging door de actie op het podium.
De Britse The Telegraph zei dat de muziek 'zeker geen oneer werd aangedaan. Een dun touwtje intermezzo bewoog in haar delicatesse,' maar de recensent merkt op dat McCartney een hand had in het verhaal en de choreografie, 'Als de lichten gedimd werden en het dansen begon, was het duidelijk dat dit een ballet was voor beginners '.
De voormalige Beatle heeft meer een rol in het ballet dan de meeste componisten die hebben, hij werkte aan een liefdesverhaal over een prinses genaamd Honorata en een aardse vorst, en werkte mee aan de elementen op het podium, de kostuums werden door zijn dochter ontworpen, en hij had inbreng in de choreografie. De productie was begroot op ongeveer $ 800.000.
Martins en McCartney ontmoetten elkaar op de School of American Ballet tijdens het Winter Gala in 2010 en begon met het bespreken van de mogelijkheid om samen te werken aan een productie. Het is de eerste keer dat McCartney muziek schrijft voor ‘dans’, hoewel hij diverse klassieke albums schreef.
McCartney heeft gezegd op zijn website dat aan een compositie werken verschilt van het schrijven van liedjes omdat het meer een abstracte oefening is in het uiten van pure emotie '... dus je hebt angst, liefde, woede, verdriet om mee te spelen en ik vond dat spannend en uitdagend. '
Hij vertelde de Huffington Post 'Ik had geen idee wat de regels waren en of er in feite wel regels waren, dus ik ging terug en schreef muziek met dans in het achterhoofd, muziek die me opwond en waarvan ik dacht dat het ook Peter zou kunnen opwinden.'
Het album 'Ocean's Kingdom' zal worden uitgebracht in oktober.
{qtube vid:=7nSUDo_6EaE ap:=0}
(Bron: nz.entertainment.yahoo.com)
(Vert: Janien Nuijten — Colans)