Hoe krijg je het Ballettheater van New York City stampvol? Vraag Paul McCartney om een ballet te schrijven over de zee.
Het resultaat, een blockbuster, is 'Ocean's Kingdom', een 45 minuten durend stuk van de voormalige Beatle. De choreografie is van Peter Martins en het stuk gaat donderdag in première.
Martins en McCartney hebben elkaar vorig jaar tijdens een gala ontmoet en besloten kort daarna samen te gaan werken. "Ik vind het echt fantastisch dat hij een stuk voor ons wilde componeren", vertelde Martins toen het nieuws werd aangekondigd.
Sir Paul leek al even opgetogen. "Ik vind het geweldig om muziek te schrijven", zei hij. "Dus of het nu een orkestraal stuk is of rock, ik stort mezelf er helemaal in."
McCartney bedacht ook het plot, dat zich laat lezen als een traditioneel sprookje, met een jonge prins en een prinses van 'twee koninkrijken die tegenover elkaar staan; Earth en Ocean. Ook aanwezig: strijdende bewakers en een hofdame van de prinses, een vrouw met een verdacht karakter. Je kunt prachtig gekleurde kostuums verwachten van McCartney dochter, modeontwerpster Stella. Dit iks haar eerste theaterproject en zo wordt het meteen een familie-onderonsje.
Verwacht geen verwijzing naar hits van the Beatles: "Het interessante was het schrijven van muziek die betekenisvol is. Dat is heel anders dan een song schrijven", vertelt McCartney. "Er is angst, liefde, woede, verdriet, daar kun je allemaal mee spelen - het was een fantastische uitdaging."
McCartney liet al een kort stukje horen op zijn YouTube kanaal. De muziek doet je denken aan filmmuziek; melodieus en sfeervol, en in de melodieën zit het plot verweven. Maar het is dan ook niet zijn eerste uitstapje naar klassieke muziek: In 1991 schreef hij het 'Liverpool Oratorio' en zes jaar later een symfonie met de titel 'Standing Stone'. Toch is hij nog steeds een popheld -- en zelfs de dirient van NYCB, Faycal Karoui, was verrast door de lagen in Ocean's Kingdom."Ik verwachtte dit soort muziek helemaal niet van hem", vertelt Karoui. Het is heel kleurrijk, en er zit ontzettend veel contrast in. Het is een echte partituur van een echte componist."
Hoewel de inhoud van McCartney's ballet klassiek is, is de stijl toch anders. Karoui herinnert zich dat tijdens het repeteren McCartney het orkest vroeg wat meer te 'grooven'. "Een beetje meer jazzy, graag." De muzikanten van NYCB zijn gewend om complexe muziek te spelen. Stravinsky is bijvoorbeeld gesneden koek voor hen. Toch, gaf hun dirigent toe, was de ontmoeting met McCartney een hele belevenis voor hen: "Toen hij binnenkwam, waren ze net kinderen die de Kerstman zagen."
(bron: nypost.com)
(Vert.: Ruby Van Den Bergh)