Een paar jaar terug, blies de Britse fotograaf en filmmaker Paul Berriff een dikke laag stof van een oude doos op zijn zolderkamer, opende de doos en vond iets opmerkelijks.
'Ik wist echt niet wat ik daar had', zegt Berriff. 'Maar het was magisch.'
Wat Berriff vond waren honderden zwart-wit negatieven, foto's die hij in de vroege jaren 1960 genomen had, als tiener en aspirant-fotograaf. Hij had toen foto’s gemaakt van enkele van de grootste popgroepen aller tijden, en er waren er aanzienlijk veel bij van The Beatles.
Vrijdag, wordt de verzameling van recent ontdekte foto’s van Berriff tentoongesteld bij Soul Downtown Memphis Rock 'n' Museum, als onderdeel van de rondreizende tentoonstelling, 'The Beatles Hidden Gallery.'
Het verhaal van de foto’s van Berriff dateert van bijna 50 jaar geleden, toen hij nog een tiener was en hij nog in zijn geboortestad Yorkshire woonde. Hij wilde in de voetsporen van zijn vader treden die journalist was. 'Ik werkte als assistent op de redactie van een plaatselijke krant en had nog niet echt besloten of ik zou verder gaan in de schrijvende pers, of als fotograaf,' zegt Berriff. 'Ik had besloten om de popgroepen die optraden in '63 en '64 te gebruiken voor een foto-essay, ik wilde een soort van foto documentaire maken.'
Berriff zou naar de optredens in het plaatselijke theater gaan en daar foto’s maken van de bezoekende bands. 'Ik wist backstage te komen waar al die kerels ook rondliepen,' zegt hij.
'Er waren niet alleen The Beatles, maar er waren ook The Rolling Stones, Marianne Faithfull, Roy Orbison, Bobby Vee, Gene Pitney. Dat was de grote explosie, zeker in het Verenigd Koninkrijk. Een groot deel van de Amerikaanse solisten kwamen toen hier optreden. Ik nam foto’s van de meeste van deze (Britse) groepen tijdens hun eerste tournee.'
Hoewel Berriff honderden foto’s nam gedurende die periode, zou geen van hen zou het daglicht zien in bijna een halve eeuw.
En ja hoor, Berriff eindigde als persfotograaf, en werkte vijf jaar voor de krant voordat hij bij televisie, de BBC, ging werken in de late jaren '60.
Sindsdien maakte Berriff carrière als filmmaker en producent. Het Amerikaanse publiek kent hem van een paar van de series die hij maakte voor het netwerk 'Animal Planet', 'Animal Precinct' en 'Animal Cops'.
Op 11 september 2001, maakte Berriff tijdens het filmen van een documentaire over de brandweer van New York, van heel dichtbij de instorting van de Twin Towers mee, en werd bijna gedood in de nasleep. Het resultaat van zijn werk bestond uit de film '9 / 11: The Firefighters’Story.'
Een paar jaar geleden keerde Berriff terug naar het Verenigd Koninkrijk. In 2009 besloot hij om terug te gaan fotograferen, en hij begon te graven in zijn oude archieven uit nieuwsgierigheid.
'Uiteindelijk vond ik dit zeer stoffige doosje met een hoop zwart-wit negatieven er in — ik wist meteen dat dit al mijn (muziek) foto’s waren en herinnerde mij ook dat ik er een aantal van The Beatles gemaakt had toen. Ik dacht dat ik vijf of zes foto’s had genomen, maar ik telde wel 40 negatieven. '
Opmerkelijk was niet alleen dat de foto’s de tijd overleefd hadden, maar ze waren ook nog in perfecte staat. 'Ik kon het amper geloven en dat na 40 lange jaren, en ja hoor, daar waren zij. En we hadden ze zeker vier of vijf keer mee verhuisd', zegt Berriff.
'Ik had gewerkt in Amerika voor een decennium, en al onze spullen verhuisden mee samen met ons - heen en weer over de hele wereld. De negatieven werden soms in vochtige omstandigheden bewaard. In een huis hadden we niet genoeg ruimte, zodat ze buiten in de tuin werden opgeslagen. En toch, ze waren er allemaal en helemaal ongerept en in perfecte staat.'
In termen van historische betekenis, waren de foto’s van The Beatles erg belangrijk. Uiteindelijk, kwam de vertegenwoordiger van Berriff in contact met Jerry Goldman, directeur van The Beatles Story, het museum in Liverpool.
'Er zijn zo veel Beatlesfoto's, dat we het bijna opgeven als mensen zeggen dat ze foto's van de band hebben', zegt Goldman. 'Toen de mensen van Paul langskwamen om ze ons te laten zien dachten we,'Daar gaan we weer.' Maar toen zagen we twee of drie beelden, en we waren gewoon helemaal weg van hoe verschillend ze zijn, in termen van kwaliteit en de aard van de beelden. '
De foto’s van Berriff werden genomen op een belangrijk moment in de tijd, net voor de band en de wereld voor altijd zouden veranderen. 'Het was voorafgaand aan het moment dat The Beatles voor het eerst naar de Verenigde Staten gingen. Ze waren toen nog helemaal niet wereldberoemd', zegt Goldman. 'Ze waren vrij goed bekend in het Verenigd Koninkrijk, maar zelfs dan waren ze populairder in de noordwestelijke regio dan in het hele Verenigd Koninkrijk op dat moment.'
De foto’s van Berriff tonen The Beatles in een ongewoon en vooral natuurlijke toestand. 'Zodra de Beatlemania rage begon, nam de grote PR machine alles over, al de foto’s werden vanaf dan genomen door PR-bedrijven en de platenmaatschappijen', zegt Berriff. 'En het was allemaal een beetje geposeerd en gedwongen vanaf toen. Terwijl ik denk dat mijn foto’s hun vrij en ongekunsteld tonen.'
Een tentoonstelling van de beelden die Berriff nam, kreeg een permanente tentoonstelling in het Beatles Story museum in Liverpool in 2010. De show is ondertussen verder gereisd naar Londen en San Francisco, en komt in de Bluff City deze week, als onderdeel van een door het Convention and Visitors Bureau gesponsorde culturele uitwisseling tussen 'zustersteden' Liverpool en Memphis.
De Memphis-versie van de show zal beschikken over 32 van de foto's en die zullen worden getoond naar aanleiding van 11 september. Als aanvulling op de tentoonstelling, is Rock 'n' Soul hoofd John Doyle ook zeker van een collectie van memorabilia van de beroemde 1966 Mid-South Coliseum show uit 1966 die The Beatles deden. Deze gebeurtenis vond deze maand 45 jaar geleden plaats.
Mijnheer Goldman, directeur van The Beatles Story Museum zal ook in Memphis zijn voor de opening en zegt dat hij hoopt om de Verenigde Staten te kunnen verkennen, en hoopt dat New York de mogelijke volgende landingsplaats zal zijn voor de tentoonstelling.
'Voor Beatles-fans', zegt Goldman, 'en fans van de rock fotografie, is het echt een heel unieke tentoonstelling. Een aanrader dus.'
(Bron: gomemphis.com)
(Vert: Janien Nuijten-Colans)