Vivendi Universal Music Group wil een bod uitbrengen op hun Britse concurrent EMI Group Ltd., aldus Reuters, die afgelopen donderdag een ingewijde citeerde. Volgens het gerucht staat Vivendi achter dit plan.
EMI heeft maandag gezegd dat het bezig is om “strategische alternatieven" te evalueren, met inbegrip van een eventuele verkoop, nieuwe financieringsmogelijkheden of introductie op de beurs. In een verklaring waarschuwt EMI dat dit proces niet direct hoeft te leiden tot een verkoop. Het platenlabel vertegenwoordigt beroemde artiesten zoals de Beatles, Coldplay en Katy Perry.
Citigroup Inc. heeft EMI afgelopen februari overgenomen na een juridisch geschil met de vorige eigenaar Terra Firma. Het is onduidelijk of EMI een geheel blijft wanneer Citigroup de verworven activa gaat verkopen.
De Wall Street Journal berichtte dinsdag dat Universal Music wellicht geïnteresseerd zal zijn in EMI, en noemde ook Sony Corp’s Sony Music Entertainment en Kohlberg Kravis Roberts & Co, een van Amerika’s grootste beleggers, met haar muziek uitgevende partner Bertelsmann AG als mogelijke bieders.
Volgens de Wall Street Journal verwachten ingewijden dat EMI ongeveer 2 miljard euro opbrengt, inclusief schulden, alhoewel iemand anders een bedrag noemde dat dichter bij de 2,5 miljard euro ligt.
(Bron: marketwatch.com)
(Vert.: Liesbeth te Boekhorst)