'Toen ik mijn eerste tapeloop maakte, man, dat was me een kick!' zei McCartney. 'Het introduceren van tapeloops in de studio, zoals ik toen deed, ontdekken dat John een funky melodie heeft, ‘Tomorrow Never Knows’ genoemd, waarvoor hij een solo zocht….. Wel, wat paste er beter bij dan die gekke probeersels van mij? (in ‘Wired’)'. Paul McCartney heeft zijn originele tape apparatuur afgestoft en heeft plannen voor een nieuw experimenteel project!
In het hart van '1960’s Style in Action' blijft de magische cocktail overeind van space-age experimenten en artistieke flair. Dat is waarom ik zo hou van de combinatie van de set-ontwerpen van Ken Adams met de groter-dan-het-leven avonturen van 007. Het was de tijd van uitvindingen, zoals Rabanne industriële en beelhouwkunstige materialen samenvoegde tot een nieuwe mode. Voor songwriter Paul McCartney, liefhebber van concrete muziek, Stockhausen en avant-garde expressie, was de culturele voedingsbodem rijp voor het lanceren van een nieuwe stroming in de popmuziek — je zou kunnen zeggen dat deze stroming opbloeide tot de basis van de eigentijdse, op loops gebaseerde muziekproductie.
In het midden van de 60-er jaren raakte Paul McCartney gefascineerd door tape-loops en experimentele film. Zoals hij onlangs beschreef in een interview voor Wired, bood het nummer ‘Tomorrow Never Knows’ van Lennon hem de perfecte aanleiding voor de inbreng van zijn experimentele werk in een Beatles productie.
Lennon kreeg zelf het loops-virus ook te pakken en voegde het in zijn Revolution 9 toe aan het ‘Witte Album’ en in drie experimentele platen met Yoko Ono. McCartney greep terug naar de techniek, maar dan electronisch, op McCartney II, in zijn drie Firemen projecten met Youth en tijdens zijn samenwerking met Sgt. Pepper-cover artiest Peter Blake op de Liverpool Sound Collage.
Misschien komt het doordat ik mezelf de laatste tijd meer heb bezig gehouden met experimentele projecten en ik gefascineerd ben door de geluiden die ik hoor en zelf wil creëren in die ‘zandbak’van kansen en speelsheid, maar ik ben opgewonden om te horen dat McCartney letterlijk zijn originele tape machines van de ‘Tomorrow Never Knows’ sessies heeft afgestoft en plannen heeft voor een tape-loop project.
Lees het complete artikel van Scott Thill in Wired hier: http://www.wired.com/underwire/2011/06/mccartney-tomorrow-never-knows/.
Meer informatie over de reizen van Paul McCartney over de grenzen van de popmuziek in de volgende boeken: Many Years From Now en The Unknown Paul McCartney: McCartney and the Avant-Garde. Luister hier naar Tomorrow Never Knows op SoundCloud: http://soundcloud.com/thebeatles/tomorrow-never-knows. Voor Spy Vibe Jason Whiton's music en de remix for Yoko Ono klik je SoundCloud op: http://www.soundcloud.com/jason-whiton.
(Bron: spyvibe.blogspot.com)
(Vert.: Marijke Snel)