Alles dat veelbelovende ondernemers hoeven te weten, kunnen ze leren van de Beatles.
Zie het alsof John, Paul, George en Ringo de hand vasthouden van nieuwe ondernemers tot ze genoeg klanten hebben.
Dat is de les die Richard Courtney en George Cassidy leren in hun nieuwe boek: 'Come Together: de zakelijke wijsheden van de Beatles'. Turner Publishing gaf het boek uit op 28 maart, en wordt nu al voor de tweede keer gedrukt.
Courtney en Cassidy uit Nashville concentreren zich op de legendarische Britse rockband als de ultieme casestudy in business, en vertellen hoe de Fab Four veranderden in een multi-miljard-dollar merk dat meerdere generaties interesseerden. In verschillende korte hoofdstukken vergelijken de vrienden de handelingen van de Beatles met lessen over business strategieën, belastingen en inkomsten.
'We kijken naar hun carrière als een business model: de meest succesvolle ooit en een die makkelijk te gebruiken is', zegt Courtney. 'Ze wisten niet dat ze een business model hadden gemaakt, maar ze waren heel strategisch over wat ze aan het doen waren. Gedurende de jaren waren ze experts geworden in strategisch handelen. Ze waren wandelende handelsmerken alleen al met hun kapsels en instrumenten, die nu iconisch zijn. Ze waren een merk geworden zonder er een cent aan te hebben uitgegeven.'
Toen Courtney 8 jaar oud was leerde hij de Beatles kennen toen de zus van zijn vriend 'I Want to Hold Your Hand' speelde. Hij ging onkruid wieden en gras maaien in tuinen om $2.77 te verdienen zodat hij het singeltje kon kopen in 1963. Kort daarna verzamelde Courtney lunch- en koektrommels, borden, figuurtjes en posters van de Beatles.
Een decennium later hoorde co-auteur Cassidy 'She Loves You' op de radio. Hij ging naar de bibliotheek in Queens, New York, om Beatles cassettes te lenen en werd obsessief van hun muziek.
'Als iemand anders ze wilde hebben, hadden ze pech, want ik was altijd in de bibliotheek om de cassettes te vernieuwen.'
Courtney, directeur onroerend goed, kreeg het idee voor het boek toen hij met een familielid praatte over iets dat op het werk was gebeurd. 'Ik zei: 'Zo moet Paul McCartney zich gevoeld hebben als John Lennon dingen deed zoals naaktfoto's nemen'', zegt Courtney. 'Toen kwam de vraag 'Staat alles in het leven in verband met de Beatles?''
Nou... ja eigenlijk.
Dat antwoord inspireerde het concept voor het boek 'Come Together', dat hij bijna vijf jaar geleden voorlegde aan Cassidy.
'Hoe langer ik erover nadacht, hoe briljanter het leek', zegt Cassidy, songwriter, opname-ingenieur en business schrijver. De twee zijn ook van plan om samen te werken aan een Rolling Stones boek.
(Bron: indystar.com)
(Vert.: Malou Oldenhof)