Sommige foto's die Don McCullin van the Beatles nam tijdens de zomer van 1968 werden culturele iconen van de 20e eeuw, maar het volledige resultaat van die fotoshoot, die Paul McCartney zich herinnert als 'een fantastisch dagje buiten' is nooit eerder gepubliceerd.
'A day in the life of the Beatles',zojuist in Spanje door La Fábrica uitgegeven, biedt 88 afbeeldingen, waarvan veel niet eerder gepubliceerd werden, die de spontane kant van de 'meest opmerkelijke groep mensen in de wereld' toont, zoals de fotograaf de bandleden in het voorwoord noemt.
McCullin, die destijds al een doorgewinterd oorlogscorrespondent was toen hij het telefoontje kreeg om een dagje the Beatles te fotograferen voor 200 pond, dacht dat het een grapje was. 'Ik had ze wel 200 pond willen geven om dit te kunnen doen', vertelt de fotograaf.
In juli 1968 waren the Beatles in een ruzie verwikkeld tijdens het opnemen van het 'White Album', een van de meest fascinerende artistieke projecten, maar ook een ervaring die tot onderlinge verschillen leidde. Dit markeerde het begin van het eind voor de band.
'Het was een donkere periode. Het was een fantastisch album, maar ook moeilijk om te maken', geeft McCartney toe in het voorwoord van het boek. Hierin legt hij uit dat the Beatles 'iets anders' zochten toen ze aan McCullin dachten. Ze hadden al gewerkt met fotografen als Richard Avedon, Norman Parkinson en David Bailey.
Het boek geeft opnieuw de fotografische route van die dag weer, inclusief enkele van Londens bekendste parken en straten. De route eindigt bij Paul McCartney's huis aan St. John's Wood, waar de vier poseerden met Martha, de hond van McCartney.
Er zijn individuele portretten en groepsfoto's, de meesten in zwart-wit. 'A day in the life of the Beatles' eindigt met een spookachtige foto van Lennon die doet alsof hij dood is, omringd door zijn bandmaatjes. Op die foto draagt Harrison Johns bekende brilletje.
(bron: thereader.es)
(Vert.: Ruby Van Den Bergh)