Met het werk van Alarm Will Sound, een vurige, technisch verbluffende nieuw muziek ensemble, zijn luisteraars in de geweldige, amuserende en soms zelfs het bijna onmogelijke terecht gekomen.
Een muzikaal evenement genaamd “1969", wat de groep presenteerde in Zakel Hall op donderdagavond, had deze kwaliteiten en meer. Dus wat als het gebaseerd is op een, wat zeer waarschijnlijk is, verkeerd herinnerd stukje geschiedenis?
“1969" is opgezet om een fascinerend idee: een geplande ontmoeting tussen de voormalig componist Karlheinz Stockhausen en de iconische Beatle John Lennon, van 9 februari 1969, wat afgeblazen is vanwege een sneeuwstorm.
De ontmoeting, gesuggereerd door deel uit een biografie van Stockhausen, werd ontdekt door niemand minder dan Yoko Ono. Maar net als fictie, leverde het idee een overtuigende basis voor de dirrigent Alan Pierson, de schrijver Andrew Kupfer en manager Niger Maister om een zwierige en koppige compositie te schrijven in een experimentele sfeer.
Twee acteurs — Jon Patrich Walker, een zachte, bedachtzame Lennon en Robert Stanton, een neveuze Stockhausen — droegen het verhaal, bestaand uit historische citaten en een aantal zelfbedachte stukken tekst.
Als begeleiding en contrapunt speelde Alarm Will Sount vakkundig de ingenieuze Beatles nummers en werken van Stockhausen en Berio, waaronder delen uit “Traces", Berio’s niet zo bekende, burgerlijke opera. Het horen van onmogelijke electronische collages als Stockhausen’s “Hymnen" en “Revolution 9" van de Beatles die uitgevoerd werden door live mucici was een regelrecht wonder.
(Bron: nytimes.com)
(Vert.: Tanja van Alfen)