De letters EMI staan voor Electrische en Muzikale Industrieën, en ze hebben in hun 90-jarige geschiedenis zowel hoogstaande als turbulente periodes meegemaakt, en de bazen zelf verwijzen naar het gemaakt hebben van elke denkbare fout.
Guy Hands maakte enkele spectaculaire fouten. Zijn grootste fout was de vluchtige en kunstgerichte muziekindustrie te behandelen als eender welke andere industrie zodat hij en zijn medewerkers alles konden overnemen en het beter zouden doen dan de concurrentie. Hun oorspronkelijke doel was het bedrijf winstgevend te maken, de kosten te drukken en de boel te herstructureren. Maar de actieve leden hadden daar een andere mening over. Radiohead, The Rolling Stones en ex-Beatle Paul McCartney waren tegen en zochten een ander onderkomen.
Hoe kan het dat een industrie met zo een belangrijke en uiterst zeldzame ervaring als EMI de boel zo kan laten verzieken? Het gaat hier om een industrie die zijn oorsprong vond in 1897 (het originele Gramophone) en die de allereerste Engelse platen maakte. Een bedrijf dat platen maakte van The Beatles en Pink Floyd (en nog heel veel andere artiesten zoals Radiohead en Robbie Williams om er maar enkele te noemen), eigenaar van de HMV (His Masters Voice) hond en het label met de grammofoonhoorn, en ze openden ook de wereldberoemde Abbey Road muziekstudio's in Londen. Maar dit is ook de maatschappij die eerst een contract tekende met de Sex Pistols en hen daarna weer dropte in 1997, gewoon omdat de groep volgens hen van slechte smaak getuigde. Zij verlieten Virgin om hun berucht, veel besproken en nog steeds cultureel hoogstaand album ‘Never Mind The Bollocks’ op te nemen op hun eigen label. Om het met de woorden van Johnny Rotten te zeggen: “Beoordeel een boek niet om zijn kaft / Of je moet zelf een ander kaft ontwerpen / Blind iets aanvaarden is een teken / Van stomme idioten die naast elkaar in lijn staan te wachten / juist zoals EMI!"
Ik denk dat de muziekindustrie nog harde klappen gaat krijgen. Maar ik zou het erg jammer vinden moest EMI verdwijnen. De laatste Engelse hoogstaande muziekindustrie die een wereldwijd bereik had, dat verantwoordelijk was voor sommige van de beste albums en artiesten in de geschiedenis van de populaire muziek. En inderdaad het heeft nog steeds een heel aantal interessante artiesten onder zijn vleugels, zoals Lily Allen, Tinie Tempah en Sir Cliff Richard, die EMI in de hitlijsten deed belanden de laatste 50 jaar.
Hands werd opgezadeld met torenhoge schulden en dat maakte van de overname een financiële risicovolle organisatie, het is wellicht de meest winstgevende van alle platenmaatschappijen, ofschoon zij een kleinere basis heeft dan zijn concurrenten. Citigroup heeft de schuld van 2 miljard pond moeten ophoesten, en de bijkomende voorwaarde moeten aanvaarden dat er geen jobs zouden verloren gaan en dat de competitiviteit van EMI terug verbeterd zou worden als de wereld er terug wat idealer zou gaan uitzien.
Maar we leven niet in een ideale wereld. Zelfs Roger Faxon, de overlevende CEO van EMI, heeft de huidige muziekindustrie als stervend beschreven. Nog niet zo lang geleden waren er nog een dozijn belangrijke platenmaatschappijen, maar elke paar jaar verdwijnt er wel eentje in de vraatzuchtige muilen van zijn concurrenten. Nu blijven er slecht enkele over: Universal, Sony, Warners en EMI. Hoe lang gaat het nog duren voor enkel de drie grootste zullen overblijven?
Het is enkel realistisch om angstig toe te kijken naar de bedoelingen van Citigroup, en dit niet enkel omdat het hier over een stelletje bankiers gaat. Het tijdstip van de verkoop suggereert een grootser plan. Citigroup heeft tot hiertoe de boot afgehouden toen Terra Firma Group, het bedrijf van Hands, niet van plan was nog meer geld te pompen in EMI tot juni vorig jaar. Deze ommezwaai en plotse coup houden wellicht in dat Citigroup een eigen plan heeft, en ik kan me niet inbeelden dat ze dezelfde fouten zullen maken als Hands. Het meest logische plan lijkt mij, dat ze de maatschappij zullen verkopen, in een geheel of in kleine deeltjes. Dit is misschien niet zo een goed idee. Maar de vraag die de wereld bezig houdt is niet zal EMI volgend jaar nog bestaan, maar wel zal de muziekindustrie nog een tiental jaar kunnen overleven.
(Bron: Telegraph.co.uk)
(Vert: Janien Nuijten — Colans)