Niet veel componisten kunnen zeggen dat ze hebben samengewerkt met Sir Paul McCartney. Buiten John Lennon en Linda McCartney weten de meesten niets van zijn werkwijze als componist. Maar Jean Hasse heeft dierbare herinneringen aan haar samenwerking met de voormalige Beatle tijdens zijn Standing Stone-periode.
‘Dat was toen hij werkte aan zijn kamermuziek, in de jaren ‘90’, vertelt Jean — componist van Amerikaanse origine en muziekdocent aan de Bristol University sinds 2006. ‘Paul McCartney wilde handmatig geschreven muziek voor zijn Standing Stone-stukken, dus elk orkestlid had zijn eigen bladen. Hoewel dat toen al via de computer kon, was Paul gecharmeerd van deze werkwijze.’
Ze voegt eraan toe dat Paul een heel plezierige opdrachtgever was. ‘Begrijp me goed, ik zat niet direct naast hem te werken, maar deed het ergens apart. Maar had hij een prettige houding. Eigenlijk precies zo als je het je voorstelt. Paul nam de muziek op door het op keyboard te spelen en dan probeerde ik het uit te werken voor de afzonderlijke musici. Ik doe dat werk al sinds mijn 19e, toen ik voor het eerst werd gevraagd muziek op schrift te stellen van Russische volksliedjes — een echte vuurdoop kan ik je vertellen. Ergens lijkt het wel op kalligrafie. Het kost erg veel tijd en vraagt natuurlijk ook om gedegen kennis van orkestratie.’
(Bron: thisisbristol.co.uk)
(Vert.: Frank Kremer)