Je hoeft Sean echt niet te kennen, om te bedenken wat zijn achternaam is.
Tijdens de eerste 10 minuten van onze ontmoeting, zat ik met open mond van verbazing te kijken naar de vele overeenkomsten met zijn vader.
Sean is, natuurlijk, de zoon van John Lennon en zijn tweede vrouw Yoko Ono.
Het is er allemaal; de ietwat hoekige delen, zijn neus, zijn manier van lopen — en het houdt niet op bij alleen het uiterlijk. Sean heeft zijn vaders surrealistische gevoel voor humor en, zoals hij al een aantal keer bewezen heeft, een vreselijk groot muzikaal talent.
Blijkbaar heeft Lennon Jr de wereld niet in de spotlights gezet zoals zijn oude heer dat bijna 50 jaar geleden deed. Maar wie wel? Leven in de schaduw van het meest succesvolle songwriting duo aller tijden zal niet makkelijk zijn.
'Ja, ik lijk op mijn vader.' Zegt hij, waarschijnlijk realiserend wat er door mijn hoofd gaat wanneer ik tegenover hem zit, hem aangapend.
'Ik weet nog dat iemand ooit zei dat ik probeer om eruit te zien als mijn vader omdat ik een bril draag. Kun je het geloven? Ik ben zo goed als blind zonder.
Maar ik ben eraan gewend geraakt, dit soort vergelijkingen en commentaar. Toch was het een grote schok voor Charlotte' Zegt hij, gebarend naar zijn vriendin naast zich.
Charlotte Kemp Muhl is een 23 jaar oud model uit Atlanta, Georgia, de jongste persoon die ooit op de cover van het glamour mode magazine ‘Harper’s Bazaar’ verscheen en het campagne gezicht van Donna Karan, Tommy Hilfiger en Dolce & Gabbana.
Ze is onmogelijk dun, elfachtig en de eigenaar van een stel lippen waar zelf Angelina Jolie jaloers op zou zijn. Tijdens onze conversatie, maakt ze zich niet druk over het feit dat haar bosten in beeld komen wanneer haar losse bloes uitgaat: 'We zijn altijd naakt' Zegt ze later. 'Het is niets.'
Het paar ontmoette elkaar een aantal jaar geleden bij het Coachella festival in Californië. Sean zegt dat hij toen al wist dat Charlotte ooit zijn vriendin zou worden, maar gezien het leeftijdsverschil — hij is 12 jaar ouder — wachtten ze nog met daten.
Nu hebben ze hun romantische partnerschap naar de werkplaats hebben overgebracht en een duo zijn gevormd, ‘The Gost Of A Saber Tooth Tiger.
'We zijn genoemd naar een stuk dat ik schreef toen ik zeven was' Zei Charlotte. 'Sean vond het in een doos onder mijn bed toen zij door mijn spullen aan het kijken was, wat hij niet zou moeten doen.
'Het was over een meisje dat een kamer van het Natural History Museum binnengaat, deze oude tijger ziet, opgezet, hem aanraakt en weer tot leven wekt. Het was volledig belachelijk.'
Ondanks dat ze samenwonen en 'hopeloos verliefd' zijn - zeggen zij in koor - heeft Charlotte meer dan een jaar niks gezegd over haar muzikale talenten tegen Sean.
'Ze had een hoop dingen geschreven, zoals scripts en verhalen, maar ik heb nooit geweten dat ze gitaar speelde en zong. Haar beste vriendin kwam een weekend logeren en toen speelden ze een aantal liedjes die ze geschreven hadden toen ze 14 waren,' legt Sean uit.
'Ik vind het verbazingwekkend dat iemand dat vandaag de dag zo stil heeft gehouden, want tegenwoordig loopt iedereen te pronken met zijn talenten. We begonnen liedjes te schrijven, in het begin omdat het een manier was om meer tijd samen te besteden.'
'Ik was toen op tournee en Charlotte werkte elke maand in verschillende landen.'
Al snel werd het serieuzer en niet lang daarna was ‘Acoustic Sessions’ geboren, een kaal, eigenaardig album met nu-folk verhalen.
'We hebben een opzwepend album gemaakt, dat volgend jaar zal uitkomen, maar we wilden iets opnemen van hoe we begonnen,' verklaart Charlotte. 'Het is hoofdzakelijk een gitaar en gezang, maar hier en daar verlevendigd met een banjo of accordeon. Ik vind het als een Polaroid in natuurlijk daglicht van voor we ons ontwikkelden…'
Vergeleken met Sean’s voorafgaand solowerk, met name zijn laatste album ‘Friendly Fire’, uitgekomen in 2006, schetst ‘Acoustic Sessions’ veel meer simplistische aanpak benadering van muziek maken. Het is niet moeilijk om overeenkomsten te zien tussen hun relatie en die van zijn ouders - getalenteerde songschrijver ontmoet mysterieuze muze en een artistieke wedergeboorte volgt.
De manier waarop het paar zich gedraagt in mijn bijzijn, helemaal verwikkeld in elkaar, hoe ze elkaars zinnen en gedachten afmaken, staat ook niet mijlenver van de typerende journaalbeelden van John en Yoko tijdens een van hun ‘bed-ins’.
'Je kan overeenkomsten vinden, als je ze echt wil zien,' verzucht Sean. 'We hebben daar niet over nagedacht, we zijn best naïef daarover, en we hadden niet gedacht dat mensen ons met mijn ouders zouden vergelijken.'
'Ik denk dat mensen geneigd zijn mij te zien naar hun eigen realiteit, en die heeft weinig te maken met mijn realiteit,' begint hij licht cryptisch. 'Mensen kijken naar me en zien mijn vader. Ze denken dat ik probeer beroemd te worden, wat compleet misplaatst is.'
'Ik ben bang om beroemd te worden, zoals mijn therapeut je kan vertellen. Het is erg beangstigend, het hele idee om beroemd te zijn…'
'Maar ik speel al professioneel muziek sinds ik 17 was, en ik heb opzettelijk een groot deel van die tijd in de band gezeten om uit de schijnwerpers te staan. Ik ben in de eerste plaats een muzikant.'
'Uiteindelijk denken mensen dat het zware last is om de zoon van John Lennon te zijn, maar ze beseffen geen seconde hoe inspirerend dat zou kunnen zijn, en hoe trots ik ben dat ik zijn naam mag dragen.'
(Bron: liverpoolecho.co.uk)
(Vert.: Tanja van Alfen en Frances Vermeulen