Wat moedigde de band aan om hun onenigheid met het andere Apple over de te downloaden songs te beëindigen?
Ga eens even de iTunes winkel binnen en je zult zien dat slechts een enkele band de hoogste regionen beklimt in de aanloop naar Kerstmis 2010: The Beatles, de groep die uit elkaar ging in 1970 maar weer eens vorige week de aandacht trok toen hun muziek voor de eerste keer legaal via de digitale weg te koop was.
Zoals alles wat met de Fab4 geassocieerd kan worden, was de hype enorm groot en Sir Paul McCartney zei: “Het is fantastisch om te zien hoe de songs die origineel werden uitgebracht op vinyl met evenveel liefde onthaald worden in de digitale wereld, net zoals ze de eerste keer uitkwamen", en Yoko Ono, de weduwe van zijn liedjesschrijvende partner, gaf het volgende commentaar: “In de geest van Give Peace A Chance, denk ik dat het zo vanzelfsprekend is dat we dit doen in het jaar dat we de 70ste verjaardag vieren van John."
Wat deze kille koude commerciële deal te maken heeft met het overblijvende ter sprake gebrachte karma, een ding staat vast, deze deal maakt een einde aan het jarenlange strijd tussen het Beatleslabel Apple, en de maatschappij met dezelfde naam die Steve Jobs oprichtte en die verantwoordelijk is voor de iPod en de iTunes. Dit gaat terug tot in 1978 en de relaties werden verbeterd toen de iPhone in 2007 gelanceerd werd, en toen Jobs de Beatlesmuziek in een keynote presenteerde, maar toch heeft het nog meer dan drie jaar geduurd voor er uiteindelijk een overeenkomst bereikt werd. Natuurlijk was het geen verrassing dat vorige week Ringo de meest pittige opmerking gaf, door te zeggen dat hij ‘heel erg blij is omdat er nu geen vragen meer zullen gesteld worden’ over die hele toestand.
Een deel van de aarzeling van de kant van The Beatles komt door het feit dat de band zijn muziek altijd afgeschermd heeft en ze hun songs nooit in waarde wilden laten verminderen door ze te goedkoop weg te geven: toen de eerste tekenen van ontwrichting opdoken in de muziekindustrie door het internet en voor het eerst echt voelbaar waren, werden, als antwoord hierop de CD’s metveel te lage prijzen op de markt gebracht, maar ook onder de enorme druk, gaven McCartney en Co hier niet aan toe.
Natuurlijk is het geen toeval dat de deal met iTunes er komt ongeveer een jaartje nadat alle albums van The Beatles geremastered werden en heruitgegeven op CD, en niet op hetzelfde moment. Op deze manier, krijgt de band opnieuw aandacht en wordt de groep terug in de spotlights gezet. Op dit moment is iTunes de enige die de volledige catalogus van The Beatles mag uitbrengen, maar een zegsman van EMI zegt dat deze speciale overeenkomst slechts geldt tot ‘in 2011’ en dit houdt de belofte in dat Baby You’re A Rich Man weldra verkrijgbaar zal zijn via verschillende andere digitale platforms. En dit houdt ook in dat er daarna gebruik kan gemaakt worden van services zoals Spotify (alhoewel dat het mogelijk zou kunnen zijn, dat dit aanbod slechts geldt voor leden).
Bij deze overweldigende gebeurtenis zou men wel eens uit het oog kunnen verliezen dat de echte fan zonder twijfel de geremasterde CD’s al in zijn bezit heeft en overgezet heeft naar zijn computer en dan blijft natuurlijk de vraag of er wel een nieuwe generatie muziekliefhebbers klaar staat om de muziek digitaal aan te schaffen en hen voor de eerste keer te laten kennis maken met de muziek van The Beatles. Dit is immers de generatie die kiest voor snelheid en gemakkelijkheid. Ze zijn het gewoon om in de digitale sfeer te vertoeven, maar willen ze ook £17,99 spenderen aan het rode album van The Beatles via iTunes, een CD die voor amper £7,99 kan gekocht via Amazon.
Toch blijkt het wel te gaan lukken: tegen het einde van de week werd de hitlijst van iTunes gedomineerd door die andere boysband uit het noorden, Take That (wiens carrière ook een periode van 20 jaren overspant), maar het rode en het blauwe album van The Beatles haalden toch al de top20 en Sgt Pepper, en nog een tiental andere albums, eindigden in de top75.
Dit alles was voor dat de kandidaten van X Factor het tegen elkaar opnamen met een cover gekozen uit de volledige catalogus van The Beatles. Na de show konden kijkers via iTunes een opname van deze optredens kopen, of ze konden de originele versie kopen indien ze dit wilden: dit was weer een slimme zet in de hele handel die rond The Beatles opgezet wordt en The Beatles zullen er zeker geen schade door lijden.
(Bron: guardian.co.uk)
(Vert: Janien Nuijten-Colans)